033 258 04 60
Deze website gebruikt functionele cookies. Door gebruik te maken van deze website geef je aan akkoord te zijn met het gebruik van cookies.
DFO Signalen gebruikt cookies en verzamelt daarmee informatie over het gebruik van de website om deze te analyseren en om er voor te zorgen dat je voor jou relevante informatie te zien krijgt. Door hiernaast op akkoord te klikken, geef je aan akkoord te zijn met het gebruik van cookies en het verzamelen van informatie aan de hand daarvan door ons en door derden.
033 258 04 60
Financieel adviseurs krijgen op dit moment veel vragen van consumenten en ondernemers over wateroverlast. Deels gaat het om vragen over óf er dekking is indien er schade ontstaat. Deels betreft het ook meldingen van reeds voorgevallen schade. Het onderwerp leeft sterk. Een illustratie hiervoor is dat de website www.overstroomik.nl ongeveer tienmaal vaker wordt bezocht dan in normale tijden. Wij vroegen docent schadeverzekeringen Anita Hol-Bubeck om de belangrijkste vragen en antwoorden die aan financieel adviseurs door hun relaties in het kader van wateroverlast gesteld kunnen worden, op een rijtje te zetten. De opgestelde Q&A kan je hier gratis downloaden.
Adfiz behartigt gedurende het jaar op allerlei plaatsen de belangen van het totale intermediair. Bijvoorbeeld bij de politiek, AFM, Verbond van verzekeraars, softwarebedrijven etc. Van dit werk profiteren de leden van Adfiz maar ook de kantoren die (nog) niet zijn aangesloten bij Adfiz. Om dit werk goed te doen is het belangrijk dat Adfiz permanent een goed beeld heeft van de ontwikkelingen bij alle groepen kantoren. Jaarlijks houdt Adfiz een kort onderzoek naar de economische ontwikkelingen bij kantoren. Dit jaar vraagt Adfiz ook niet-leden om aan dit onderzoek deel te nemen. Invullen van het onderzoek kost weinig tijd maar de uitkomsten worden gedurende het jaar op vele momenten in gesprekken gebruikt. In de loop van februari zal onder meer in DFO Signalen een terugkoppeling van een aantal resultaten plaatsvinden.
De Wft stelt eisen aan de wijze waarop kantoren hun klachtenproces inrichten. Samengevat komen de eisen erop neer dat het kantoor aantoonbaar moet beschikken over procedures en maatregelen die waarborgen dat klachten van klagers (1) zorgvuldig (2) verifieerbaar (3) consistent en (4) binnen de geldende termijnen worden afgehandeld. Daarnaast is een goed proces van klachtenbehandeling belangrijk in het kader van relatiemanagement. Loretta Ranzijn verzorgt een workshop van 1 dagdeel waarin deelnemers een aantal modellen en tools ontvangen voor een goed proces van klachtenbehandeling. Deze is erop gericht om het kantoor alert te maken op eventuele gevoelens van teleurstelling aan de zijde van relaties. En waar deze gevoelens er zijn, dit om te bouwen naar een waardering van de relatie voor de wijze waarop het kantoor hiermee omgaat.
Marilou Mol, advocaat aansprakelijkheidsrecht bij Holla legal & taks, bespreekt in Verzekeringsrecht Aansprakelijkheid Schade en Toezicht (VAST), een interessante casus. In de kern gaat het om een trieste situatie waarin een jongeman van 16 jaar in een natuurgebied een duik neemt in ondiep water en daarbij een dwarslaesie oploopt. Op de betreffende plaats werd door recreanten regelmatig gezwommen. Het slachtoffer stelt de eigenaar van het natuurgebied aansprakelijk op grond van “onrechtmatige gevaarzetting”. Het verwijt is dat de eigenaar van het natuurgebied het gevaar had moeten voorzien en bezoekers, bijvoorbeeld via borden, had moeten waarschuwen voor de gevaren van het gebruik van de deels ondiepe zwemplas. De rechtbank Limburg stelt de jongeman in het gelijk en acht uiteindelijk de eigenaar van het natuurgebied voor 80% aansprakelijk voor de schade van de jongeman. Het vonnis is voor adviseurs een illustratie van het belang om hun relaties te wijzen op de maatregelen die genomen moeten worden om, ook in het belang van derden, letsel te voorkomen. De blog over dit vonnis kun je lezen via de volgende link.
Nederland telt op dit moment ongeveer 125.000 Verenigingen van Eigenaren. Gezamenlijk gaat het om ongeveer 1,5 miljoen wooneenheden. Veel van deze VvE’s maken gebruik van professionele beheerders. Op dit moment zijn in Nederland ongeveer 500 professioneel beheerders actief. De eisen in de Wft met betrekking tot de activiteit “bemiddelen” en de interpretatie van deze eisen door de AFM heeft de nodige gevolgen voor beheerders van VvE’s. Bureau DFO gaat in haar DFO Wft Nieuwsbrief van afgelopen week in op deze eisen en waarschuwt aanbieders en intermediair om alert te zijn om geen relaties aan te gaan met beheerders die formeel als “illegale onderbemiddelaars” moeten worden gekwalificeerd. Wil je dit nummer van de Wft nieuwsbrief ontvangen, dan kan je deze aanvragen via onderstaande button.
FlexFront Academy biedt het intermediair op woensdag 10 januari om 10.00 uur een gratis webinar van 45 minuten aan over de fiscale wijzigingen en actualiteiten hypothecair krediet 2024. De bijeenkomst wordt verzorgd door de bekende en alom gewaardeerde docent René Kuiper. Via onderstaande button kan je je aanmelden.