033 258 04 60
Deze website gebruikt functionele cookies. Door gebruik te maken van deze website geef je aan akkoord te zijn met het gebruik van cookies.
DFO Signalen gebruikt cookies en verzamelt daarmee informatie over het gebruik van de website om deze te analyseren en om er voor te zorgen dat je voor jou relevante informatie te zien krijgt. Door hiernaast op akkoord te klikken, geef je aan akkoord te zijn met het gebruik van cookies en het verzamelen van informatie aan de hand daarvan door ons en door derden.
033 258 04 60
Elk kantoor moet in de komende dagen de AFM Marktmonitor 2023 invullen. Dit jaar is de monitor langer en bevat nieuwe vragen. Het invullen is niet vrijblijvend en de antwoorden moeten correct zijn. Soms zijn de begrippen lastig, denk daarbij aan “consolidatie”, ”wanneer is iets een klacht” of “uitbesteding versus freelancer”. Erik Mars geeft in deze film per vraag een toelichting. Gewoon om je te helpen er zeker van te zijn dat alle vragen goed worden beantwoord.
DenK, marktleider in websites voor gevolmachtigden en het financiële intermediair, heeft samen met Bureau DFO de tool nazorgscan ontwikkeld die het intermediair helpt aan hun zorgplicht te kunnen voldoen en hun relaties nog beter van dienst te zijn. In de kern oogt de tool simpel: in 10 stappen kun je je klanten laten weten wat er is veranderd of gaat veranderen in hun situatie. Met de nazorgscan blijf je op de hoogte van de (financiële) situatie van je klanten. Met deze informatie kun je ervoor zorgen dat je dienstenpakket optimaal op je klanten blijft afgestemd. Via de tool worden bijvoorbeeld per dag of per week een aantal relaties digitaal benaderd. Belangrijk is dat het kantoor zelf dit aantal opgeeft. Daardoor ontstaat discipline in de bewerking van de relaties en worden “sprints” die door de waan van de dag weer snel verzanden voorkomen. Reacties van klanten komen in de mailbox van het kantoor. Alle data van klanten blijven binnen het kantoor. Meer informatie en een demo is te vinden op hun website. Wil je met DenK overleggen of het voor jouw kantoor zinvol is deze tool in te zetten, geef dit dan aan middels onderstaande button. DenK zal jou dan aanvullende informatie zenden.
Wij zien al een aantal jaren dat er vanuit het intermediair steeds meer belangstelling komt voor de vierdaagse opleiding zakelijk financieren. Dit past in het beeld dat financieel advieskantoren naast verzekeringen hun activiteiten verbreden met onder meer beleggen/estate planning/consumptief krediet/ echtscheiding en dus ook met zakelijk financieren. Docent Jan Buis heeft voor Bureau DFO inmiddels meer dan 250 adviseurs getraind. Op 22 maart start een nieuwe vierdaagse. Na veel geleerd te hebben over jaarstukken, balansen, rendementen, prognoses, ondernemingsvormen, waarderingen en alle andere zaken die acceptanten van banken willen weten, ben je in staat zelfstandig zakelijk krediet te adviseren en te bemiddelen. Als laatste onderdeel van deze opleiding laten wij zien hoe het proces van aanvragen ook via een platform kan verlopen. Zo een platform is IBD Nederland (Intermediaire Business Desk Nederland). Via dit platform krijg je toegang tot een breed scala aan banken. Wat inhoudt dat je niet bij elke bank een eigen aanstelling hoeft te hebben. |
Veel consumenten zijn bereid in hun keuzen rekening te houden met het aspect duurzaamheid. Op het gebied van schadeverzekeringen had de adviseur op dit punt tot nu toe weinig concreets te bieden. De van oorsprong Zweedse, maar nu volledig Nederlandse intermediaire schadeverzekeraar Ansvar Idéa brengt hier nu verandering in. Een paar voorbeelden voor de particulier opstal/inboedel en AVP waarbinnen nu standaard kan worden meeverzekerd:
Deze concretisering van de noodzaak voor verduurzaming is een positieve ontwikkeling en biedt financieel advieskantoren nieuwe invalshoeken om met de klant in gesprek te gaan over verzekeringen en daarmee de onderscheidende kracht van het kantoor te vergroten.
Bloesemtherapeut, angstcoach en adviseur bitcoins. Zo maar enkele opleidingen waarvoor via de STAP-regeling afgelopen jaar miljoenen euro’s publiekgeld naar opleidingsorganisaties is gegaan, maar waarvan de maatschappelijke meerwaarde betwijfeld kan worden. De regels rondom de STAP-regelen zijn aangescherpt. Uit de toelichting in de Staatscourant van 2 februari jl. is hierover onder meer het volgende te lezen: Steeds vaker blijkt dat een aantal onderwijsinstellingen het STAP-budget inzet als een verdienmodel waarin getracht wordt met slimme marketing ongelimiteerd te werven en zoveel mogelijk subsidie binnen te halen. In de aard zijn dat vaak scholingen met een grote online component en doorlopende instroommomenten. Op zichzelf is het promoten van een scholing die vanuit STAP-budget publiek gefinancierd kan worden geen probleem. Maar dit is ongewenst als het ertoe leidt dat bepaalde doelgroepen onvoldoende bereikt worden met het STAP-budget doordat een onevenredig deel van het STAP-budget terecht komt bij grote aanbieders met veel marketing.