Deze website maakt gebruik van cookies

Deze website gebruikt functionele cookies. Door gebruik te maken van deze website geef je aan akkoord te zijn met het gebruik van cookies.

Sluiten
DFO Signalen maakt gebruik van cookies

DFO Signalen gebruikt cookies en verzamelt daarmee informatie over het gebruik van de website om deze te analyseren en om er voor te zorgen dat je voor jou relevante informatie te zien krijgt. Door hiernaast op akkoord te klikken, geef je aan akkoord te zijn met het gebruik van cookies en het verzamelen van informatie aan de hand daarvan door ons en door derden.

Akkoord
Niet akkoord

033 258 04 60

DFO Signalen  #131
Week 07
12 - 18 februari 2024

Alsjeblieft! Jouw wekelijkse update met signalen uit de markt, speciaal voor onafhankelijk financieel adviseurs.

OvFD ontevreden over uitwerking Vergelijkingskaart

Colinda Rosenbrand, directeur van de Organisatie van Financiële Dienstverleners, OvFD, is ontevreden hoe het criterium “onafhankelijk advies” zijn plaats heeft gekregen in de Vergelijkingskaart. Sinds 2013 maakt OvFD zich sterk voor een heldere verankering in de wet van het begrip onafhankelijkheid. Hoewel OvFD de Vergelijkingskaart op zich een verbetering vindt ten opzichte van het dienstverleningsdocument, is de organisatie niet content met het onderdeel “advies op objectieve basis”. Wat de kritiek van de OvFD precies is en de vraag of de organisatie zich sterk blijft maken voor wettelijke aanscherping van het begrip onafhankelijk, is te zien in deze korte DFO Kennisflits.

Artificial Intelligence vanuit de visie van een verzekeraar

Ook bij elke verzekeraar wordt op dit moment nagedacht wat de ontwikkelingen rondom Artificial Intelligence, AI, kunnen betekenen voor de werkprocessen bij de aanbieder zelf, maar ook voor bijvoorbeeld de ontwikkelingssnelheid van nieuwe software. AI maakt het bijvoorbeeld ook mogelijk om extra maatregelen te nemen om fraude tegen te gaan. Ook kan AI de aanbieder instrumenten geven om het intermediair gericht te helpen bij het proactief geven van onderhoud en nazorg. Bureau DFO sprak met Peter van Geijtenbeek, bestuursvoorzitter van verzekeringsmaatschappij AnsvarIdéa, hoe hij op dit moment de rol van AI ziet binnen zijn organisatie. Wil je meer weten over deze visie en voorbeelden? Klik dan hieronder.

Welke vergunning nodig voor beleggingslijfrente advies?

De Wet Toekomst Pensioen leidt tot een sterke toename van de belangstelling voor lijfrente. Sinds 2017 zijn ook bancaire beleggingslijfrentes toegestaan. OAKK heeft een korte maar heldere notitie gemaakt van de opleidings- en vergunningseisen waaraan een financieel dienstverlener moet voldoen om klanten op het gebied van bancaire beleggingslijfrentes te begeleiden. Veel kantoren hebben in het verleden min of meer automatisch een Nationaal Regime vergunning gekregen. Hiermee mag het kantoor onder meer adviseren en orders van klanten ontvangen en doorgeven in deelnemingsrechten in beleggingsinstellingen. Niet bij alle kantoren is even goed in beeld dat in het kader van dit Nationaal Regime het kantoor aantoonbaar over de nodige interne processen moet beschikken. OAKK biedt een propositie aan waarbij de adviseur zich wel kan richten op lijfrente- en/of pensioenadvisering, maar niet hoeft te voldoen aan de verplichtingen in het kader van het Nationaal Regime. De uitleg hierover staat in een korte notitie.

Nh1816 neemt adviseurs mee in duurzaamheid vanuit haar coöperatieve roots

Schadeverzekeraar Nh1816 uit Oudkarspel (NH) is in het Performanceonderzoek 2023 door de financieel adviseurs verkozen tot beste aanbieder op het gebied van Particuliere Schadeverzekeringen. Janwillem Swart (Sr. Manager Commercie) en Rob Vissers (Sr. Manager Operations) gaan in een kort interview in op de ontwikkelingen in deze competitieve markt.
 
De ambitie van Nh1816 is om zich ook de komende jaren duidelijk te blijven onderscheiden ten opzichte van de concurrentie. Een van de belangrijke speerpunten om dit doel te verwezenlijken, is het handhaven van het persoonlijke contact met de adviseurs. Naast een goede bereikbaarheid krijgt het intermediair bij Nh1816 nog steeds 'gewone mensen' aan de lijn en geen chatbots. Nh1816 is van mening dat het 'rechtstreeks contact behouden' met het intermediair en een 'persoonlijke band creëren en behouden' een belangrijke factor is voor haar huidige succes. Nh1816 zal in de komende jaren ook nadrukkelijk inzetten op het onderwerp duurzaamheid: Steeds meer vindt schadeherstel van auto's en woonhuizen op duurzame wijze plaats. Maar ook wil Nh1816 vanuit haar regionale en coöperatieve roots, het intermediair in de komende jaren meenemen om deze boodschap te verkondigen en hier meer over te gaan communiceren naar haar (potentiële) klanten. Kijk naar het interview en de verdere plannen van Nh1816.

Tip ons

Ook een signaal voor het onafhankelijk intermediair delen?
Laat het ons weten via signalen@dfobv.nl of bel naar 033-258 04 60 

DFO Signalen

Jouw wekelijkse update met signalen uit de markt, 
speciaal voor onafhankelijk financieel adviseurs.