Deze website maakt gebruik van cookies

Deze website gebruikt functionele cookies. Door gebruik te maken van deze website geef je aan akkoord te zijn met het gebruik van cookies.

Sluiten
DFO Signalen maakt gebruik van cookies

DFO Signalen gebruikt cookies en verzamelt daarmee informatie over het gebruik van de website om deze te analyseren en om er voor te zorgen dat je voor jou relevante informatie te zien krijgt. Door hiernaast op akkoord te klikken, geef je aan akkoord te zijn met het gebruik van cookies en het verzamelen van informatie aan de hand daarvan door ons en door derden.

Akkoord
Niet akkoord

033 258 04 60

DFO Signalen  #134
Week 10
4 - 10 maart 2024

Alsjeblieft! Jouw wekelijkse update met signalen uit de markt, speciaal voor onafhankelijk financieel adviseurs.

Bureau DFO signaleert stijging belangstelling serviceabonnementen

Mogelijk met het oog op de per 1 juli a.s. verplichte transparantie van provisie bij (nieuwe) particuliere schadeverzekeringen, signaleert Bureau DFO een groeiend aantal vragen dat aan Bureau DFO wordt gesteld op het gebied van serviceabonnementen. Dit onderwerp zal daarom één van de belangrijke onderwerpen zijn die in het komende Bureau DFO webinar Actualiteiten van 27 maart a.s. worden behandeld. Onderwerpen die tijdens dit webinar ook aan de orde komen zijn onder meer:

  • Transparantie van provisie bij schadeverzekeringen;
  • Eisen ten aanzien van serviceabonnementen;
  • Verkort adviestraject;
  • Geautomatiseerd advies;

Actuele uitkomsten onderzoek waardering assurantieportefeuilles.

Fiscale behandeling serviceabonnementen

De Kennisgroep Verzekeringsproducten van de Belastingdienst heeft (al) in 2013 de publicatie Toerekeningsregels voor vaststellen assurantiebelasting over fee en servicevergoedingen uitgebracht. Deze publicatie is nog altijd actueel en kan via onderstaande button bij de Belastingdienst worden aangevraagd
 
De inhoud van deze publicatie zal ook verder worden toegelicht tijdens het  Bureau DFO webinar Actualiteiten van 27 maart a.s., zoals opgenomen in het vorige artikel van deze DFO Signalen.

Verenigingen en stichtingen hebben vaak verzekeringen niet op orde

Nederland telt ongeveer 150.000 verenigingen, waarvan ongeveer 25.000 sportverenigingen. Daarnaast kent Nederland ook nog eens ongeveer 162.000 stichtingen. Veel van de organisaties worden gerund door vrijwilligers. Deze bestuurders hebben vaak geen goed beeld van de aansprakelijkheid van de vereniging/stichting voor de schade en letsel die onder meer vrijwilligers kunnen oplopen in het kader van de werkzaamheden voor de organisatie. De verschillende dekkingen tussen bijvoorbeeld de bestuurdersaansprakelijkheidsverzekering en een bedrijfsaansprakelijkheidsverzekering zijn vaak niet helder. Op AdviesSupport is een artikel opgenomen, dat gebruikt kan worden op de eigen website of om plaatselijke verenigingen voor een controle van de bestaande verzekeringen uit te nodigen. Naast dit artikel is er op AdviesSupport veel meer gratis vakinformatie te vinden.

Nieuwsbrief Lijfrenten: Erik van Toledo over berekening revisierente bij lijfrenten

In zijn meest recente nieuwsbrief voor DFO Signalen gaat Erik van Toledo in op de revisierente bij afkoop lijfrente. In zijn nieuwsbrief licht hij de werking van de saldoverklaring toe. Ook behandelt hij de afkoop van de “kleine lijfrente”, afkoop bij langdurige arbeidsongeschiktheid, de “tegenbewijsregeling revisierente” en wijst hij op het recent geactualiseerde Hulpmiddel Revisierente van de Belastingdienst. Erik van Toledo is werkzaam bij de Belastingdienst en schrijft deze nieuwsbrief op persoonlijke titel.
 
Wil je automatisch de volgende nieuwsbrieven ontvangen? Meld je dan gratis aan.

Veel ontwikkelingen Lijfrenten: actualiteiten toegelicht door Erik van Toledo

Op persoonlijke titel schrijft hij niet alleen praktische nieuwsbrieven, die financieel adviseurs helpen hun klanten goed te informeren, maar verzorgt hij naast verdiepingsmodules ook een webinar. Bureau DFO is heel blij dat Erik binnenkort het webinar Actualiteiten Lijfrenten voor Bureau DFO verzorgt. In dit webinar gaat hij onder andere in op: 

  • Wat zijn lijfrenten eigenlijk? Kan ik er iets mee voor mijn klant? Moet ik er iets mee, of juist niet(s)?
  • Lijfrente als secundaire arbeidsvoorwaarde. Wat nu als de werkgever een (loon)bedrag ter beschikking stelt van de werknemer voor de opbouw van een box 1-lijfrente?
  • Korte beschrijving van wettelijk lijfrentesysteem van Wet IB 2001
  • Beschrijving van recente ontwikkelingen op het terrein van lijfrenten
  • Beschrijving van verschillen tussen pensioenen (2e pensioenpijler) en lijfrenten (3e pensioenpijler)

Dit webinar kan je live meemaken of later terugkijken, we nemen het namelijk ook op.

Hypotheekadviseurs in het Noorden zijn leergierig

Nederland telt meer dan 20.000 personen die bevoegd zijn om te adviseren op het gebied van Hypothecair Krediet. Ongeveer 1.200 van hen mogen de titel Erkend Hypothecair Planner voeren. Deze titel is gekoppeld aan de Leergang Hypothecair Planner en wordt afgesloten met een examen dat onder toezicht staat van CITO. In het noorden van Nederland is de belangstelling voor deze leergang groot. Het enthousiasme voor deze leergang zal ongetwijfeld ook veel te maken hebben met docent René Kuiper, die deze leergang verzorgd. De nieuwe leergang start op 2 april in Heerenveen. Hiervoor zijn nog 2 plaatsen beschikbaar. Wil je meer informatie, link dan op onderstaande button of mail naar Agaat van Ekeren van Bureau DFO.

Polisvoorwaarden moeten op papier of duurzame informatiedrager worden verstrekt

Mr. dr. C.J. de Jong, hoofdredacteur Verzekeringsrecht, Aansprakelijkheid, Schade en Toezicht (VAST), heeft recent twee uitspraken van de Geschillencommissie Kifid behandeld. In beide gevallen betrof het verzekeringen, die elektronisch of telefonisch tot stand waren gekomen. De ene verzekeraar zond aan de verzekeringnemers een hyperlink met de polisvoorwaarden. De ander verwees naar de polisvoorwaarden die in de “mijn omgeving” van de verzekeringnemer waren geplaatst. In lijn met Europese wetgeving oordeelt de GC Kifid, dat polisvoorwaarden op een zodanige wijze ter beschikking moeten worden gesteld, dat deze voorwaarden door de klant moeten kunnen worden opgeslagen. Dit betekent dat de voorwaarden tijdig op papier of via een voor de consument beschikbare en toegankelijke duurzame informatiedrager ter beschikking moeten worden gesteld. Dat kan door de polisvoorwaarden per mail als PDF-bestand aan de klant te sturen.

Tip ons

Ook een signaal voor het onafhankelijk intermediair delen?
Laat het ons weten via signalen@dfobv.nl of bel naar 033-258 04 60 

DFO Signalen

Jouw wekelijkse update met signalen uit de markt, 
speciaal voor onafhankelijk financieel adviseurs.