Deze website maakt gebruik van cookies

Deze website gebruikt functionele cookies. Door gebruik te maken van deze website geef je aan akkoord te zijn met het gebruik van cookies.

Sluiten
DFO Signalen maakt gebruik van cookies

DFO Signalen gebruikt cookies en verzamelt daarmee informatie over het gebruik van de website om deze te analyseren en om er voor te zorgen dat je voor jou relevante informatie te zien krijgt. Door hiernaast op akkoord te klikken, geef je aan akkoord te zijn met het gebruik van cookies en het verzamelen van informatie aan de hand daarvan door ons en door derden.

Akkoord
Niet akkoord

033 258 04 60

DFO Signalen  #141
Week 17
22 - 28 april 2024

Alsjeblieft! Jouw wekelijkse update met signalen uit de markt, speciaal voor onafhankelijk financieel adviseurs.

Transparantie van provisie terugkerend thema in DFO Signalen

Wekelijks geeft Bureau DFO in haar DFO Signalen tips hoe financieel advieskantoren kunnen omgaan met de komende verplichting van provisie bij particuliere schadeverzekering.

Tip 3: Transparantie van kostenvergoeding: Controleer standaardcorrespondentie
Met ingang van 1 juli 2024 dienen financieel advieskantoren bij de advisering en bemiddeling van nieuwe particuliere schadeverzekeringen op eigen initiatief te informeren over het exacte bedrag in nominale euro’s aan kostenvergoeding die zij van de verzekeraar ontvangen. Of deze kostenvergoeding in verhouding staat met de dienstverlening die de klant krijgt kan de klant alleen beoordelen als hij een goed beeld heeft wat die werkzaamheden inhouden en wat het belang van de klant daarvan is. De waarde van die dienstverlening staat voor Bureau DFO niet ter discussie. Maar wel hebben wij twijfels over het aantal consumenten die hiervan een scherp beeld hebben. Er is dus noodzaak om meer en beter te communiceren wat de dienstverlening van het kantoor inhoudt. De tip van deze week is om alle veel gebruikte teksten die het kantoor in de communicatie met klanten gebruikt te controleren hoe in die correspondentie telkens weer ook aandacht wordt gegeven wat de meerwaarde van het kantoor is bij juist die gebeurtenis waar de correspondentie over gaat.
 
Voor de verschillende contactmomenten in het kader van autoverzekeringen heeft Bureau DFO, wetende dat de kans groot was dat deze transparantie er zat aan te komen, vorig jaar een set brieven gemaakt. Deze teksten kunnen, buiten het terrein van autoverzekeringen, wellicht ook ter inspiratie dienen voor de andere werkgebieden van het kantoor. De set brieven kan je bestellen via onderstaande button.

Einde looptijd aflosvrije hypotheek vraagt extra aandacht van bemiddelaars

Meer dan de helft van de hypotheekschuld van Nederlandse huizenbezitters bestaat uit aflossingsvrije leningen. Tot nu toe was het niet ongebruikelijk dat bij het bereiken van het einde van de looptijd van een dergelijke aflosvrije hypotheek, deze zonder problemen werd “doorgerold” en tussen partijen een nieuwe aflosvrije looptijd werd afgesproken. Bij veel aanbieders zal deze situatie met ingang van 1 januari 2025 eindigen. Veel banken zullen bij het verzoek voor een nieuwe aflosvrije periode de bestaande wettelijke acceptatietoets uitvoeren. In de praktijk zal het in veel gevallen gaan om hypotheken waarbij de consument al wat ouder is en bij velen de pensioendatum nadert. Ook is de kans groot dat de nieuwe rente hoger is dan de rente die men voorheen betaalde. Het niet meer “automatisch” doorrollen kan dus betekenen dat de financiering de nodige problemen gaat geven. Behoort een hypothecair krediet tot de portefeuille van een financieel advieskantoor dan heeft dit kantoor een zorgplicht. Van een “redelijk handelend en redelijk bekwaam” adviseur mag in het kader van artikel 7:400 BW verwacht worden dat deze tijdig zijn relaties attent maakt dat het einde looptijd van de aflosvrije hypotheek in beeld komt en met de relaties de consequenties hiervan bespreekt.

Automatisering: Van kostenpost naar omzetgenerator

De kosten van de bedrijfsvoering van financieel advieskantoren lopen fors op. Een van de grotere kostenposten betreft de ICT. Zonder goede ICT hebben de meeste kantoren echter geen toekomst. Bureau DFO zal in de komende tijd meer aandacht gaan geven aan activiteiten waarmee kantoren geholpen worden om via hun ICT hun omzet extra te laten groeien. Een van de activiteiten betreft enkele korte onderzoeken. Het eerste onderzoek is vooral een verkenning naar “bereikbare” kansen. Kansen die gesignaleerd worden zijn onder meer: Harmonisering van de verschillende systemen op de kantoren waardoor effectiever data-uitwisseling wordt vergroot, het verhogen van het percentage actuele en correcte klantgegevens, centrale aanspreekpunten bij ICT-leveranciers, aanvullende taakgerichte ICT-opleidingen voor medewerkers en het in het kader van onderhoud op gestructureerde wijze werken met campagnes. De resultaten zijn gratis te downloaden via de volgende button.

DFO Kennisflits: DORA gaat ook veel betekenen voor financieel advieskantoren

Sinds januari 2023 is de Digital Operational Resilience Act (DORA) van kracht. Met ingang van 17 januari 2025 moeten, onder meer, alle banken en verzekeringsmaatschappijen aan deze eisen voldoen. DORA is een Europese Verordening met als doel ICT-systemen weerbaarder te maken tegen systeemdreigingen. Een belangrijk onderdeel van het wettelijke systeem is dat deze bedrijven eisen moeten stellen aan de hele keten waarbinnen zij werkzaam zijn. Financieel advieskantoren maken onderdeel van deze keten en daarmee krijgen ook zij te maken met de gevolgen van deze verordening. In de DFO Kennisflits DORA geeft Jeroen Oversteegen, directeur business development van Blinqx, een toelichting op de gevolgen van DORA voor financieel advieskantoren. De DFO Kennisflits (24 minuten) kan je zonder kosten via de volgende button bekijken.

Tip ons

Ook een signaal voor het onafhankelijk intermediair delen?
Laat het ons weten via signalen@dfobv.nl of bel naar 033-258 04 60 

DFO Signalen

Jouw wekelijkse update met signalen uit de markt, 
speciaal voor onafhankelijk financieel adviseurs.