Deze website maakt gebruik van cookies

Deze website gebruikt functionele cookies. Door gebruik te maken van deze website geef je aan akkoord te zijn met het gebruik van cookies.

Sluiten
DFO Signalen maakt gebruik van cookies

DFO Signalen gebruikt cookies en verzamelt daarmee informatie over het gebruik van de website om deze te analyseren en om er voor te zorgen dat je voor jou relevante informatie te zien krijgt. Door hiernaast op akkoord te klikken, geef je aan akkoord te zijn met het gebruik van cookies en het verzamelen van informatie aan de hand daarvan door ons en door derden.

Akkoord
Niet akkoord

033 258 04 60

DFO Signalen  #91
Week 18  01 - 05 mei 2023

Alsjeblieft! Jouw wekelijkse update met signalen uit de markt, speciaal voor onafhankelijk financieel adviseurs.

Event voor de nieuwe generatie financieel adviseurs

De Goudse Verzekeringen, Nh1816 Verzekeringen, Scildon en natuurlijk Bureau DFO. Partijen die een rotsvast geloof hebben in de kracht en het maatschappelijk belang van onafhankelijk financieel advies. Wij zien gelukkig dat er regelmatig nieuwe ondernemers voor dit mooie vak kiezen. Maar wij weten dat er ook nog voldoende vakgenoten zijn die rondlopen met de gedachte “durf ik de stap te zetten?”. Wij willen kijken of wij deze nieuwe generatie financieel adviseurs kunnen helpen bij het realiseren van hun ideaal. Voor deze adviseurs organiseren deze vier partijen binnenkort een mooi evenement. Behoor jij tot deze nieuwe generatie? Laat ons dat weten via onderstaande button. Dan houden wij je op de hoogte van wat er komen gaat.

Werkprocessen bij hypotheken: het kan beter en vooral sneller

De werkprocessen van veel kantoren zijn te vergelijken met een gebouw waar de bewoners elk jaar een kamer bijbouwen. Het werkt allemaal, maar wanneer je nu in één keer de werkprocessen opnieuw vorm zou geven, dan zou je dit anders doen waardoor de kwaliteit en efficiëntie een stuk beter wordt dan nu het geval is.

In samenwerking met de Holland Financial Business Group en adviseur Maaike Verhoef EHP, organiseert Bureau DFO op maandagmiddag 12 juni in Hoevelaken de kennissessie “Optimalisering werkprocessen voor de hypotheekadviseur”. Tijdens deze kennissessie wordt de klantreis gevolgd en per station laten we zien welke op elkaar afgestemde tools hierbij het advies- en bemiddelingsproces kunnen verbeteren en versnellen. Voor meer informatie over deze kennissessie, klik op onderstaande button en wij sturen je aanvullende informatie toe.

AFM past berekening boeterente aan

Uitgangspunt van de wetgever is dat een bank geen hogere vergoeding bij vervroegde aflossing van de hypotheek mag berekenen dan het werkelijke nadeel. In een markt van stijgende rente betekent een hogere rente dat de bank minder nadeel heeft van een vervroegde aflossing. Met als gevolg dat dan ook de boeterente lager is. In een sectorbrief heeft de AFM nu bepaald dat wanneer de aanbieder de vergoeding voor vervroegd aflossen berekent, de vergelijkingsrente niet lager mag zijn dan het huidige rentetarief op de met de klant afgesproken aflosdatum. Is de rente op het moment dat de klant een indicatieve berekening opvraagt dus bijvoorbeeld 4,4% en op het moment dat de aflossing daadwerkelijk plaatsvindt 4,7%, dan zal de hoogte van de boeterente moeten worden berekend op basis van 4,7% rente die de aanbieder heeft “gemist”. De sectorbrief is te downloaden via onderstaande button.

Onzekerheid rondom privaatrechtelijke gevolgen Vergelijkingskaart niet nodig 

Zoals in de vorige DFO-Signalen opgenomen heeft Adfiz aan advocaat Robin van Beem advies gevraagd over de vraag of het aangeven op de vergelijkingskaart dat het kantoor op onafhankelijke basis adviseert, nu wel of geen privaatrechtelijke gevolgen kan hebben. In de media heeft dit geleid tot berichten die onduidelijkheid hebben geschapen. Bureau DFO heeft contact gezocht met Adfiz en de navolgende tekst heeft de instemming van Adfiz:

  • De verplichting tot het hebben en aanbieden van een vergelijkingskaart is een publiekrechtelijke verplichting;
  • Het is de wetgever die de criteria heeft bepaald wanneer er wel of geen sprake is van advies op onafhankelijke basis;
  • In de vergelijkingskaart geeft een kantoor aan of het wel of niet adviseert op onafhankelijke basis (Een kantoor geeft dan aan of het een toereikend aantal op de markt verkrijgbare producten beoordeelt die voldoende divers zijn wat type en aanbieder betreft);
  • Indien tussen klant en adviseur geen andere afspraken worden gemaakt, zou de klant abusievelijk kunnen aannemen dat de adviseur ook in zijn specifieke geval alle types van een product en van alle aanbieders minimaal 60% (met een max van 20 aanbieders) met elkaar vergelijkt. Aangezien dit niet altijd het geval is, is het dus altijd verstandig om afspraken te maken met de klant over de reikwijdte van de dienstverlening.
  • Tussen de klant en de adviseur kunnen namelijk nadere afspraken gemaakt worden. Dit betekent dat de adviseur zorgt voor een passend advies, en dat dit advies tot stand komt op basis van andere criteria dan die de wetgever bij de vergelijkingskaart heeft benoemd. Uitdrukkelijke afspraken tussen klant en adviseur kunnen (en mogen) dan anders zijn dan de normen die verbonden zijn aan de vermelding “onafhankelijk” in de vergelijkingskaart.

Cijfers HDN over Q1 stemmen niet vrolijk

Ongeveer 85% van alle hypotheken en veel hypotheekgerelateerde producten worden via het platform van HDN aangevraagd. De cijfers die HDN publiceert kunnen daarmee als representatief voor de markt worden gezien. De cijfers over Q1 2023 ten opzichte van Q1 2022 stemmen niet vrolijk. Wij hebben een aantal van de belangrijkste cijfers op een rij gezet.

230501 HDN

Tip ons

Ook een signaal voor het onafhankelijk intermediair delen?
Laat het ons weten via signalen@dfobv.nl of bel naar 033-258 04 60 

DFO Signalen

Jouw wekelijkse update met signalen uit de markt, 
speciaal voor onafhankelijk financieel adviseurs.