Deze website maakt gebruik van cookies

Deze website gebruikt functionele cookies. Door gebruik te maken van deze website geef je aan akkoord te zijn met het gebruik van cookies.

Sluiten
DFO Signalen maakt gebruik van cookies

DFO Signalen gebruikt cookies en verzamelt daarmee informatie over het gebruik van de website om deze te analyseren en om er voor te zorgen dat je voor jou relevante informatie te zien krijgt. Door hiernaast op akkoord te klikken, geef je aan akkoord te zijn met het gebruik van cookies en het verzamelen van informatie aan de hand daarvan door ons en door derden.

Akkoord
Niet akkoord

033 258 04 60

DFO Signalen  #46
Week 19  09 - 13 mei 2022

Alsjeblieft! Jouw wekelijkse update met signalen uit de markt, speciaal voor onafhankelijk financieel adviseurs.

Op welk moment dient de hypotheekadviseur zijn adviesrapport aan de klant te overhandigen?

In een periode van snel stijgende rentes willen hypotheekadviseurs hun relaties zo snel mogelijk zekerheid bieden over het rentepercentage waarop zij kunnen rekenen. Elke vertraging hierbij kan immers tot gevolg hebben dat de rente verder stijgt en daarmee de maximale leenruimte wordt overschreden. Dit leidt tot de vraag wat het uiterste moment is waarop de adviseur het schriftelijke adviesrapport aan de klant moet overhandigen. In de DFO Wft Nieuwsbrief van deze week wordt deze vraag beantwoord. Een exemplaar van deze nieuwsbrief kan via de volgende link worden aangevraagd.

De dubbele redelijkheidstoets bij verhalen van schade

Artikel 6:96 van het Burgerlijk Wetboek bevat wat in onze sector bekend staat als de “dubbele redelijkheidstoets”. Kort samengevat houdt dit in dat wanneer een consument schade lijdt als gevolg van het handelen of nalaten van een derde, de kosten die moeten worden gemaakt om deze schade op deze aansprakelijke derde te verhalen ook als vermogensschade worden gezien en door deze derde moeten worden vergoed. Maar dan moet wel worden voldaan aan twee voorwaarden: 1) het moet redelijk zijn dat degene die schade heeft geleden deze kosten heeft gemaakt door bijvoorbeeld een deskundige in te schakelen. Dat is bijvoorbeeld niet het geval wanneer de aansprakelijke derde zijn aansprakelijkheid erkent en bijvoorbeeld diens verzekeraar direct aangeeft de aangetoonde schade te zullen vergoeden. 2) de hoogte van de kosten moet redelijk zijn. Deze situatie komt bij het intermediair veelvuldig voor bij het verhalen van autoschades voor klanten die alleen een WA-autoverzekering hebben. In januari 2022 heeft de Hoge Raad een arrest gewezen waarin de Hoge Raad niet akkoord gaat met een verzekeraar die alleen de kosten wilde vergoeden wanneer de door de consument ingeschakelde deskundige aan bepaalde objectieve deskundigheidseisen voldeed. De verzekeraar eiste dat alleen vergoeding zou plaatsvinden als de expert was ingeschreven in het register van het Nederlands Instituut van Register Experts (NIVRE) en bij een vergelijkbare organisatie.

Webinar regres en kosten van verhaal (inclusief dubbele redelijkheidstoets)

Op 24 mei tussen 13.00 en 15.00 uur vindt het webinar regres plaats. Dit webinar is specifiek gericht op schadebehandelaars bij financieel advieskantoren. Mr. Piet Bosman NIVRE-re is aansprakelijkheids- en regresexpert. Tijdens het webinar komt onder meer aan de orde: aansprakelijkheidsgronden, beperkingen van het regresrecht, bewijsrecht, vordering van expertise- en verhaalskosten. Deelname aan dit webinar kost € 95,-- (vrijgesteld van btw).

Verkort advies: de do’s en don’ts

De Wft stelt forse eisen aan het adviestraject voor complexe producten. Verkort advies biedt echter de mogelijkheid om onder voorwaarden de omvang van het adviestraject te beperken. Op 20 mei organiseert het Verbond van Verzekeraars hierover een bijeenkomst. Normaal gesproken zijn dit soort bijeenkomsten alleen toegankelijk voor leden van het Verbond van Verzekeraars. Ditmaal zijn echter ook financieel adviseurs welkom. De bijeenkomst vindt plaats in het pand van het Verbond in Den Haag. Uitgebreidere informatie over deze bijeenkomst vind je via de volgende link.

Gratis webinar: praktijkondersteuning financieel advieskantoor bij scheiding

Elk financieel advieskantoor krijgt met enige regelmaat te maken met klanten die gaan scheiden. In een kort webinar van ongeveer 30 minuten geeft Jasper Horsthuis van De Scheidingsdeskundige 5 concrete tips waar financieel adviseurs in zo een situatie op moeten letten. Ook gaat hij in op welke wijze een kantoor externe begeleiding kan krijgen bij het opbouwen van kennis op dit gebied zodat in de loop der tijd het kantoor steeds zelfstandiger op dit gebied diensten kan ontwikkelen. Aanmelden voor het gratis webinar kan via de volgende link.

Tip ons

Ook een signaal voor het onafhankelijk intermediair delen?
Laat het ons weten via signalen@dfobv.nl of bel naar 033-258 04 60 

DFO Signalen

Jouw wekelijkse update met signalen uit de markt, 
speciaal voor onafhankelijk financieel adviseurs.