Deze website maakt gebruik van cookies

Deze website gebruikt functionele cookies. Door gebruik te maken van deze website geef je aan akkoord te zijn met het gebruik van cookies.

Sluiten
DFO Signalen maakt gebruik van cookies

DFO Signalen gebruikt cookies en verzamelt daarmee informatie over het gebruik van de website om deze te analyseren en om er voor te zorgen dat je voor jou relevante informatie te zien krijgt. Door hiernaast op akkoord te klikken, geef je aan akkoord te zijn met het gebruik van cookies en het verzamelen van informatie aan de hand daarvan door ons en door derden.

Akkoord
Niet akkoord

033 258 04 60

DFO Signalen  #144
Week 21
20 - 27 mei 2024

Alsjeblieft! Jouw wekelijkse update met signalen uit de markt, speciaal voor onafhankelijk financieel adviseurs.

Bij afsluiten ook transparantie over doorlopende provisie

Op 16 mei jl. heeft de AFM op haar site een eerste nadere duiding gegeven van hoe vanaf 1 juli. a.s. de verplichte transparantie van provisie van particuliere schadeverzekeringen moet worden toegepast. Opvallende punten uit deze duiding zijn onder meer:

  1. De informatie over de te ontvangen provisie dient exact het nominale bedrag te zijn dat wordt ontvangen. Het werken met een fijnmazig gemiddelde komt pas aan de orde indien het exacte bedrag niet bekend is of kan zijn.
  2. Bij het afsluiten van de particuliere schadeverzekering moet ook informatie worden gegeven over het nominale bedrag aan kostenvergoeding dat de bemiddelaar gedurende de looptijd van de verzekering ontvangt.
  3. De vraag of er in een concrete situatie sprake is van een “nieuwe verzekering” dient te worden beantwoord op basis van het privaatrecht. De GC-Kifid heeft in dit kader al nuttige uitgangspunten geformuleerd.

De publicatie van de AFM is te lezen via onderstaande button. 

Leermoment voor collega’s? Adviseur en verzekerde in één persoon

Aan Bureau DFO worden door adviseurs regelmatig “problemen” voorgelegd. Soms is dat een probleem waarvan wij denken: “Dit kan andere collega’s ook overkomen”. Af en toe zullen wij een dergelijk probleem in deze DFO Signalen behandelen. Dit keer over een zelfstandig adviseur die alleen werkt. Op enig moment krijgt hij mentale en fysieke problemen waardoor hij zijn werk niet goed kan uitoefenen. Hij doet een beroep op zijn AOV en die keert uit. Vervolgens reageert de collega tijdens de uitkeringsfase niet goed op verzoeken van de verzekeraar waardoor er problemen ontstaan. Waren klant en adviseur gescheiden geweest, dan had de adviseur de klant actief begeleidt en waren deze problemen niet ontstaan. De gezondheidsproblemen vielen nu echter bij verzekerde en adviseur samen. Aan te nemen is dat door de gezondheidsproblemen ook de “adviseur” niet adequaat handelde op verzoeken van de verzekeraar. Het “leermoment” kan dus zijn dat het als adviseur zonder directe collega’s misschien niet verstandig is om ervan uit te gaan dat je altijd jouw eigen verzekering goed kunt blijven begeleiden.

Zoekservice levensverzekeringen voorziet in een behoefte

In 2023 werd de “zoekservice levensverzekeringen” zoals ontwikkeld door het Verbond van Verzekeraars 12.664x geraadpleegd met 6.167 positieve “hits”. Met de Zoekservice kun je achterhalen of een overledene een levensverzekering had. Daarnaast kun je ook de Zoekservice raadplegen als iemand nog in leven is en je twijfelt of er een verzekering is afgesloten. Nabestaanden, partners en erfgenamen, maar ook gemeenten en het Rijksvastgoedbedrijf kunnen een aanvraag digitaal indienen bij het Verbond van Verzekeraars. De aanvraag wordt vervolgens doorgestuurd naar alle deelnemende verzekeraars die op hun beurt zoeken naar eventuele polissen in hun bestanden. Meer informatie over de Zoekservice via onderstaande button.

Valse reviews in sociale media lastig te corrigeren

Veel consumenten hechten waarde aan reviews over bedrijven waarvan men overweegt diensten af te nemen. In de praktijk komt het met enige regelmaat voor dat relaties of concurrenten reviews plaatsen die negatief zijn voor de onderneming. Daar waar het gevoel van onvrede daadwerkelijk leeft is dit natuurlijk inherent aan het werken met reviews. Anders wordt dit wanneer de reviews vanuit kwaadaardige motieven worden geplaatst. Wordt een kantoor eenmaal met dergelijke oneigenlijke reviews geconfronteerd, dan blijkt het zeer lastig te zijn om de platforms waar deze berichten op geplaatst worden te dwingen deze berichten te verwijderen. Michelle de Graauw, advocaat bij Van Iersel Luchtman Advocaten heeft in 'het online tijdschrift Verzekeringsrecht, Aansprakelijkheid, Schade en Toezicht (VAST), naar aanleiding van een recente uitspraak van het gerechtshof Den Bosch hierover een helder artikel geschreven.

Tip ons

Ook een signaal voor het onafhankelijk intermediair delen?
Laat het ons weten via signalen@dfobv.nl of bel naar 033-258 04 60 

DFO Signalen

Jouw wekelijkse update met signalen uit de markt, 
speciaal voor onafhankelijk financieel adviseurs.