033 258 04 60
Deze website gebruikt functionele cookies. Door gebruik te maken van deze website geef je aan akkoord te zijn met het gebruik van cookies.
DFO Signalen gebruikt cookies en verzamelt daarmee informatie over het gebruik van de website om deze te analyseren en om er voor te zorgen dat je voor jou relevante informatie te zien krijgt. Door hiernaast op akkoord te klikken, geef je aan akkoord te zijn met het gebruik van cookies en het verzamelen van informatie aan de hand daarvan door ons en door derden.
033 258 04 60
Op 1 juli 2024 treedt Bedrijfsregeling no. 11 Schadevrije jaren van het Verbond van Verzekeraars in werking. Belangrijke aanpassingen zijn onder meer:
De regeling leidt tot minder fouten en lagere kosten. De mogelijkheid bestaat dat met deze gegevens consumenten vaker rechtstreeks premieberekeningen opvragen. Bureau DFO adviseert het intermediair in haar communicatie extra aandacht te besteden aan de meerwaarde die een adviseur ook op het gebied van autoverzekeringen kan hebben. Binnenkort zal Bureau DFO hiervoor met een initiatief komen.
Bij het selecteren van de items voor DFO Signalen toetsen wij uitsluitend aan de vraag of de informatie iets kan bijdragen aan de kwaliteit van advieskantoren. Dat kan kennis zijn. Maar ook webinars, vaknotities of checklisten. Heb je als organisatie op enig moment iets dat hieraan voldoet of zie je als kantoor iets waarvan je denkt dat collega’s daar iets aan kunnen hebben, dan is het heel fijn wanneer je ons daarop wilt attenderen. Je kan jouw “signaal” sturen aan signalen@dfobv.nl. Als het voor adviseurs interessant is maken wij daar graag een samenvatting van en nemen wij dit op in de DFO Signalen.
Het Hypotheek Data Netwerk, HDN, is een vereniging waarbij vrijwel alle aanbieders van hypotheken en hypotheekgerelateerde aanbieders zijn aangesloten. HDN is verantwoordelijk voor gestandaardiseerde, snelle en efficiënte processen binnen onze keten. Iedereen die actief is op het gebied van hypotheken “werkt” (soms zonder het te weten) met HDN. Bij HDN zijn allerlei werkgroepen actief. Op dit moment zijn er voor verschillende werkgroepen vacatures. De ervaring leert dat als financieel advieskantoor je heel veel baat kunt hebben door in zo een werkgroep zitting te nemen. In de werkgroep ben je bezig met de markt van morgen. De kennis die je opdoet leidt er in de praktijk toe dat deelnemers vaak met andere ogen naar hun eigen bedrijf kijken en beter nadenken op welke wijze zij hun kantoor een betere uitgangspositie kunnen geven voor die markt van morgen. Je “geeft” dus in de werkgroepen jouw ervaringen en visies maar je krijgt er ook veel voor terug. Wanneer je benieuwd bent voor welke werkgroepen HDN kandidaten zoekt, dan kan je dat via onderstaande button zien. Je kan per werkgroep jouw belangstelling kenbaar maken.
Zowel in de particuliere als zakelijke markt is er bij veel verzekeringen sprake van onderverzekering. Gestegen kosten van materialen en loonkosten zijn hier mede de oorzaak van. Het verkrijgen van vergunningen voor herbouw na totaalverlies kost regelmatig veel meer tijd dan waarmee in het verleden rekening is gehouden. Allerlei vergoedingen voor tijdelijke huisvesting elders kunnen daardoor te laag zijn. Veel verzekerden beseffen niet dat onderverzekering ook bij partiële schade ertoe kan leiden dat men een deel van de schade voor eigen rekening moet nemen. De jurisprudentie laat inmiddels een aanhoudende stroom van uitspraken zien waarbij de klant de adviseur aansprakelijk stelt voor het niet signaleren van deze onderverzekering. De lijn die in de rechtspraak is te zien is dat van een adviseur mag worden verwacht dat deze zijn relaties actief attendeert op het risico van onderverzekering. Daarbij volstaat niet een algemene waarschuwing. Van de adviseur wordt verwacht dat deze met enige regelmaat blijft waarschuwen voor het risico van onderverzekering en wijst op de mogelijkheid om een taxatie uit te laten voeren om te kunnen bepalen of de lopende verzekeringen nog passend zijn. Een illustratie van de lijn die in de rechtspraak te zien is, is te zien in rechtsoverwegingen 3:13 en 3:14 van Rechtbank Midden-Nederland van 13-07-2022.
KiFiD heeft voor een aantal regelmatig terugkerende klachten documenten ontwikkeld waarin helder wordt samengevat welke elementen bij dergelijke klachten relevant zijn om te bepalen of een klacht wel of niet gegrond is. Inmiddels zijn er over 25 onderwerpen samenvattingen gepubliceerd. Voor elke adviseur zijn deze kennisdocumenten leerzaam en erg handig indien in een bepaald dossier discussies ontstaan. De kennisdocumenten vind je via onderstaande button.