Deze website maakt gebruik van cookies

Deze website gebruikt functionele cookies. Door gebruik te maken van deze website geef je aan akkoord te zijn met het gebruik van cookies.

Sluiten
DFO Signalen maakt gebruik van cookies

DFO Signalen gebruikt cookies en verzamelt daarmee informatie over het gebruik van de website om deze te analyseren en om er voor te zorgen dat je voor jou relevante informatie te zien krijgt. Door hiernaast op akkoord te klikken, geef je aan akkoord te zijn met het gebruik van cookies en het verzamelen van informatie aan de hand daarvan door ons en door derden.

Akkoord
Niet akkoord

033 258 04 60

DFO Signalen  #102
Week 29  17 - 23 juli 2023

Alsjeblieft! Jouw wekelijkse update met signalen uit de markt, speciaal voor onafhankelijk financieel adviseurs.

Zorg dat de klant weet wat meerwaarde van jouw kantoor is bij een autoverzekering

Er woedt een permanente strijd om de klant. Met aan de ene kant de boodschap naar de klant “het is echt heel eenvoudig, dat kan je met een paar muisklikken zelf” en aan de andere kant de boodschap “makkelijk is niet altijd passend”. De autoverzekering is een product dat zich bij uitstek leent voor de boodschap “dat kan je toch zelf ook wel?”. Advieskantoren doen er verstandig aan om in de praktijk nadrukkelijker per handeling te communiceren wat hun meerwaarde voor de consument is. Om daarmee bewustwording te versterken dat ook bij een autoverzekering het goed én makkelijk is dat een deskundige jou als consument helpt. Als inspiratie en ondersteuning heeft Bureau DFO voor 10 belangrijke “gebeurtenissen” die tijdens de levensduur van een autoverzekering (kunnen) plaatsvinden een modelbrief gemaakt. In deze brieven krijgt de consument informatie over de betreffende gebeurtenis. Maar, en daar zit het belang, er wordt ook toegelicht wat de toegevoegde waarde is van het kantoor met betrekking tot die gebeurtenis. De 10 brieven zijn opgemaakt als Word document. Elke brief kan je daardoor aanpassen aan de specifieke wensen van jouw kantoor. Ze vormen echter een mooie en handige basis om mee te beginnen om er jouw eigen “kleur” aan te geven. Wij vragen voor deze set een vergoeding. Heb je interesse en wil je meer weten over deze brievenset, laat dit dan via onderstaande button weten.

Beloningsmodel voor freelancers snel in strijd met de Wft

Een financiële onderneming die gebruik maakt van de diensten van een freelancer moet rekening houden met artikel 1:121 lid 1 van de Wft. Dit artikel bepaalt dat het variabele deel van de vergoeding ten hoogste 20% van de vaste beloning van die persoon op jaarbasis mag bedragen. Alle beloningen die niet onvoorwaardelijk zijn, worden gerekend een variabele beloning te zijn. Voorbeelden van (verboden) variabele beloningen zijn bijvoorbeeld afspraken tussen de financiële onderneming en de freelancer die inhouden:

  • De freelancer krijgt alleen een vergoeding voor werkzaamheden die financiële onderneming kan doorbelasten aan de klant;
  • De beloning van de freelancer bestaat uit alleen uit een deel van de provisie over schadeverzekeringen die de financiële onderneming ontvangt naar aanleiding van de door de freelancer afgesloten schadeverzekeringen;
  • De beloning van de freelancer is afhankelijk van de vraag of de klant de rekening van de financiële onderneming ter zake van de werkzaamheden van de freelancer ook daadwerkelijk betaalt.

Afgelopen week heeft de AFM een aanwijzing gepubliceerd waarin het onderwerp maximale variabele beloning centraal staat.

Nazorgscan ook goed inzetbaar bij activering klanten tot verduurzamen van de woning (gratis webinar)

Er zijn op dit moment meerdere digitale toepassingen beschikbaar waarbij op efficiënte wijze elke dag een aantal relaties van het kantoor worden benaderd. Hierbij kan aan de klant worden gevraagd de gegevens zoals het kantoor die van de klant heeft te controleren. Ook kan de klant worden gevraagd op een aantal gebieden door te geven of zijn situatie gewijzigd. Een andere toepassing is om deze techniek te gebruiken om klanten met een hypothecair krediet te vragen of zijn interesse hebben informatie te ontvangen om hun woning te verduurzamen. Bij deze vorm van communicatie is onder meer belangrijk dat:

  • Het kantoor zelf kan bepalen hoeveel relaties per dag moeten worden benaderd;
  • Herhaling plaatsvindt bij relaties die op de eerste mail niet reageren;
  • Het wel of niet reageren van de relatie wordt vastgelegd;
  • De communicatie in de huisstijl van het kantoor plaatsvindt.

 
Een van de aanbieders van deze applicaties, DenK Internet Solutions, verzorgt in de komende weken twee gratis webinars waarin het werken met de nazorgscan wordt gedemonstreerd. Via de volgende links kan je je hiervoor aanmelden. Het webinar duurt ongeveer 30 minuten.

Verduurzamen woning via CFSN Kredietendesk en BOX duurzaam

Huiseigenaren kunnen het verduurzamen van hun woning financieren via een (verhoging van hun) hypotheek. Maar huurders en eigenaren kunnen voor deze financiering ook kiezen voor een consumptief krediet. CFSN Kredietendesk is met 1.100 aangesloten advieskantoren gespecialiseerd in consumptief krediet. Voordeel voor de klant van consumptief krediet in vergelijking met hypothecair krediet kan zijn geen advieskosten, geen notariskosten en geen taxatiekosten. De kosten van de adviseur worden zoals wettelijk vereist via provisie gespreid over de looptijd van de lening betaald. CFSN Kredietendesk heeft een samenwerking met BOX duurzaam. Daarbij inventariseert BOX duurzaam bij de klant thuis de mogelijkheden tot verduurzaming, berekent de kosten en zorgt, indien de klant dat wenst, dat de gewenste maatregelen worden uitgevoerd. De financieel adviseur kan dan via CFSN Kredietendesk zorgen voor een passende financiering in de vorm van een consumptief krediet.

Zeker bij omzetting onderneming is accountant die onze branche kent een voordeel

Bureau DFO vraag zich al meer dan 30 jaar af waarom er binnen onze sector niet meer accountantskantoren actief zijn die gespecialiseerd zijn in financieel advieskantoren. Door een dergelijke specialisatie kan de accountant de cijfers van de onderneming in een breder perspectief plaatsen. Ook bij bepaalde veranderingen, zoals bijvoorbeeld rechtsvormwijzigingen, kan een gespecialiseerde accountant de ondernemer tijdig attenderen op zaken waar een generieke accountant niet zo snel aan denkt. SVC Registeraccountants is zo een gespecialiseerd accountantskantoor. Op ons verzoek heeft SVC twee korte voorbeelden beschreven die in de praktijk bij ondernemingen regelmatig “fout” gaan.

Wij hebben nieuwe samenwerkingsvoorwaarden. Zoek zelf de verschillen

Dat samenwerkingsvoorwaarden zoals die gelden tussen bijvoorbeeld een aanbieder of automatiseringsbedrijf en een financieel advieskantoor af en toe moeten worden aangepast is te begrijpen. Waarvoor minder begrip kan worden opgebracht is wanneer de nieuwe voorwaarden aan het intermediair voor akkoord worden voorgelegd zonder een heldere samenvatting te geven van de veranderingen die in de nieuwe voorwaarden zijn doorgevoerd. Het scheelt iedereen veel tijd en irritatie wanneer deze overzichten van veranderingen standaard bij voorstellen tot aanpassing worden bijgesloten.

Tip ons

Ook een signaal voor het onafhankelijk intermediair delen?
Laat het ons weten via signalen@dfobv.nl of bel naar 033-258 04 60 

DFO Signalen

Jouw wekelijkse update met signalen uit de markt, 
speciaal voor onafhankelijk financieel adviseurs.