033 258 04 60
Deze website gebruikt functionele cookies. Door gebruik te maken van deze website geef je aan akkoord te zijn met het gebruik van cookies.
DFO Signalen gebruikt cookies en verzamelt daarmee informatie over het gebruik van de website om deze te analyseren en om er voor te zorgen dat je voor jou relevante informatie te zien krijgt. Door hiernaast op akkoord te klikken, geef je aan akkoord te zijn met het gebruik van cookies en het verzamelen van informatie aan de hand daarvan door ons en door derden.
033 258 04 60
Adfiz heeft vanuit verschillende bronnen een waardevol overzicht gemaakt van allerlei cijfermatige ontwikkelingen binnen onze sector. Met de uitgave van Advies in Cijfers 2022-2023 geeft Adfiz inzicht in het belang en de impact van onafhankelijk advies in Nederland. Het brengt bewegingen in beeld op het gebied van klantbehoeftes, klantpercepties, ondernemerschap, strategische focus en samenwerkingen in de keten.
In een brief aan aanbieders van hypothecair krediet toont de AFM zich kritisch over de wijze waarop op dit moment binnen de acceptatiecriteria wordt omgegaan met de toekomstige inkomenspositie na pensionering. De AFM constateert dat aanbieders op dit moment enkel rekening houden met het pensioeninkomen in de krediettoets indien de consument binnen 10 jaar de pensioengerechtigde leeftijd bereikt. De AFM geeft aan op dit moment in gesprek te zijn met stakeholders op welke wijze adequaat en uitvoerbaar rekening kan worden gehouden met het pensioeninkomen, als de consument over meer dan 10 jaar met pensioen gaat. De AFM kondigt aan de uitkomsten van deze gesprekken op haar site te zullen publiceren zodra dit opportuun is.
De Goudse Schadeverzekeringen NV heeft een innovatieve reisapp geïntroduceerd. In de vorige DFO Signalen signaleerden wij deze ontwikkeling. Via de app kunnen klanten die beschikken over een iPhone een doorlopende reisverzekering afsluiten. De app signaleert wanneer de klant Nederland verlaat en weer terugkomt. Klanten die de app hebben geïnstalleerd zijn in de periode dat zij niet in Nederland zijn automatisch verzekerd. Maandelijks achteraf wordt de verschuldigde premie via een automatische incasso afgeschreven. Over deze verzekeringen ontvangt de adviseur géén provisie. De adviseur kan via een abonnementen systeem zijn kosten voor bijvoorbeeld advies en ondersteuning bij schade wel aan de klant in rekening brengen. De app is interessant omdat de techniek zich leent om ook bij andere verzekeringen te introduceren. Alle adviseurs die samenwerken met Goudse kunnen in de app als adviseur van de klant worden opgenomen. Adfiz bericht dat De Goudse hierover binnenkort een nieuwsbrief naar alle met haar samenwerkende adviseurs zal sturen. Aanmelden kan overigens ook via je accountmanager van De Goudse of door een mailtje te sturen naar reisapp@goudse.com. Het duurt ongeveer een week voordat de aangemelde adviseur in de app zichtbaar is.
MoneyView, het onafhankelijke onderzoeks- en benchmarkinstituut voor financiële dienstverleners, heeft een special uitgebracht over de kosten en voorwaarden van betalingsverkeer. Een paar trends die MoneyView signaleert:
Een zonnewijzer, losse vlaggenstok, naambord en losse bouwmaterialen. Weet jij zo welke van deze zaken door het Verbond van Verzekeraars worden aangemerkt als zaken die onder inboedel of opstal vallen? Drie van de vier vallen onder inboedel en een onder opstal! Welke dat zijn? Daar heeft het Verbond van Verzekeraars een hele handige lijst voor opgesteld. Erg handig bij het verwerken van schades en eventuele discussies met verzekeraars. Ook weer gratis te downloaden.
De regeling “directe schadeafhandeling” heeft onlangs zijn eerste verjaardag gevierd. Omdat Bureau DFO vanuit het intermediair verschillende signalen ontving over de werking van deze nieuwe regeling, hebben wij via DFO Signalen een verkenning uitgevoerd naar deze ervaringen. Van de respondenten geeft 54% aan inmiddels te maken hebben gehad met directe schadeafhandeling. Op een 10-punts schaal is de gemiddelde waardering 4,6. Dit “magere” resultaat is voor Bureau DFO reden om na de vakantiemaanden een uitgebreidere vraagstelling onder het intermediair uit te zetten.