033 258 04 60
Deze website gebruikt functionele cookies. Door gebruik te maken van deze website geef je aan akkoord te zijn met het gebruik van cookies.
DFO Signalen gebruikt cookies en verzamelt daarmee informatie over het gebruik van de website om deze te analyseren en om er voor te zorgen dat je voor jou relevante informatie te zien krijgt. Door hiernaast op akkoord te klikken, geef je aan akkoord te zijn met het gebruik van cookies en het verzamelen van informatie aan de hand daarvan door ons en door derden.
Op 2 augustus jl. heeft de Rechtbank Rotterdam de AFM in het ongelijk gesteld nadat de toezichthouder in het kader van een reeks incidenten de vergunning van een financiële dienstverlener wenste in te trekken. In dit vonnis gaat het om een klein financieel advieskantoor. Meerdere aanbieders meldden bij de AFM een aantal incidenten waarbij dit kantoor betrokken was. Onder meer werden autoverzekeringen aangevraagd waarbij verzwegen werd dat het ging om koeriersbedrijven. Ook vroeg een medewerker van het kantoor met een login van een collega een hypotheek voor zichzelf aan waarbij aan de geldverstrekker onjuiste gegevens werden verstrekt. Allemaal ernstige zaken dus.
Voor de AFM is dit reden om te besluiten om de vergunning van dit kantoor in te trekken. De vergunninghouder gaat bij de rechtbank in beroep en wordt in het gelijk gesteld. Niet omdat de feiten waarop de AFM zich beroept niet ernstig genoeg zouden zijn. Maar wel omdat de AFM te lang heeft gewacht om naar aanleiding van de melding van de incidenten handelend op te treden. Tussen het moment waarop de meldingen werden ontvangen en de AFM het besluit nam om de vergunning in te trekken verstreken meerder jaren. De AFM geeft als reden voor deze lange doorlooptijd, dat zij te maken heeft met onvoldoende toezichtcapaciteit. Lees: te weinig mensen. De Rechtbank hierover: Voor zover de AFM zich in dit verband beroept op haar beperkte toezichtcapaciteit, leidt dat niet tot een ander oordeel. Als zich bij een onder toezicht staande instelling verschillende incidenten voordoen en de AFM van mening is dat de manier waarop de instelling daarmee omgaat zodanig gebrekkig is dat haar vergunning moet worden ingetrokken, mag van de AFM worden verwacht dat zij ondanks haar beperkte capaciteit met voortvarendheid te werk gaat.
Het kabinet heeft veel voornemens. Wat hiervan uiteindelijk gerealiseerd kan worden zal de toekomst leren. Een financieel adviseur zal echter in zijn aanbevelingen wel rekening met deze voornemens moeten houden. Voor het 12e opeenvolgende jaar stelt Lindenhaeghe de belangrijkste fiscale en financiële wijzigingen, aangekondigd tijdens Prinsjesdag, beschikbaar in het Prinsjesdag Totaaloverzicht. Dit jaar bevat het overzicht een nieuw hoofdstuk, specifiek gericht op de zakelijke financieringspraktijk en vastgoedfinancieringspraktijk.
Ook Impact heeft een Prinsjesdagoverzicht 2024 gemaakt. In het Prinsjesdagoverzicht vind je een helder overzicht van de belangrijkste aangekondigde maatregelen voor de komende jaren, onderverdeeld in vijf thema’s en voorzien van praktische tips.
Jurjen Oosterbaan Martinius laat zich deze week in een column in het AssurantieMagazine kritisch uit over het feit dat de verzekeringsbranche geen structurele aandacht geeft aan de instroom voor jonge mensen in het vak van hypotheekadviseur. De tekst van de column kan je hier downloaden. Dankzij De Goudse Verzekeringen, Nh1816 Verzekeringen en Scildon is er inmiddels een begin van een ondersteuning voor ondernemers die recent zijn gestart met een eigen onderneming. Op woensdagmiddag 27 november vindt weer een gratis informatie bijeenkomst plaats in Hoevelaken, waar ondernemers die recent gestart zijn, in vier sessies informatie krijgen op het gebied van actualiteiten marketing, planning, compliance en netwerken. Daarnaast vindt op 2 oktober om 11.00 uur een webinar plaats, waarin concrete tips worden gegeven over hoe je als recent gestart kantoor LinkedIn kan inzetten om je onderscheidend te presenteren. Wil je meer informatie over dit traject of de bijeenkomst of webinar bijwonen (geen kosten)? Het enige wat je dan even moet doen is een mailtje sturen aan Agaat van Ekeren van Bureau DFO avanekeren@dfobv.nl
Of bekijk onze website voor meer informatie over de bijeenkomst.
De verzekering heet Aansprakelijkheidsverzekering voor Particulieren en niet, bijvoorbeeld, Schuldigheidsverzekering voor Particulieren. Dat is niet voor niets. Voor een beroep op de AVP is het onvoldoende dat er een directe relatie bestaat tussen de handeling van de een en de schade van een ander. Die relatie moet er wel zijn. Daarnaast moet de handeling van de een echter ook nog eens verwijtbaar zijn. Zijn deze twee elementen, causaal verband en verwijtbaarheid, er niet dan zal over het algemeen de AVP niet tot schadevergoeding overgaan. Het Klachteninstituut financiële dienstverlening, Kifid, heeft een nieuw kennisdocument uitgebracht waarin aan de hand van eerdere uitspraken en jurisprudentie wordt verduidelijkt wat consumenten kunnen verwachten als zij andermans spullen beschadigen en dit melden bij hun aansprakelijkheidsverzekeraar. In het kader van Permanent Actueel heeft het een meerwaarde om medewerkers op financieel advieskantoren te stimuleren dit document te lezen. Dat voorkomt dat er uitspraken naar relaties worden gedaan die later bij de klant tot teleurstellingen kunnen leiden.
Mede onder druk van monetaire autoriteiten gaan banken bestaande aflossingsvrije hypotheken permanent strakker bewaken. Ook klanten met een aflossingsvrije hypotheek die keurig aan hun verplichtingen voldoen zullen regelmatig worden gevraagd informatie aan te leveren aan de hand waarvan de bank kan beoordelen dat er geen potentieel risico op betalingsproblemen is. Datakeeper is een initiatief dat is ontwikkeld binnen de Rabobank. Een van de toepassingen zal worden gebruikt in het kader van de controle van aflossingsvrije hypotheken. Versimpeld weergegeven komt dit systeem erop neer dat met toestemming van de consument geautomatiseerd alle relevante informatie wordt verzameld zoals actueel jaarinkomen en inkomen na pensioen. De informatie wordt opgeslagen op de mobiele telefoon van de klant. De klant kan deze informatie doorzenden naar de hypotheekverstrekker maar ook voor andere doeleinden gebruiken. Deze techniek voorkomt dat de klant allerlei documenten moet gaan verzamelen en al dan niet via de hypotheekadviseur aan de bank stuurt. Obvion is de eerste hypotheekverstrekker die met deze toepassing van Datakeeper gaat werken.
Zorg is een van de gebieden waar de politiek tegen grenzen aanloopt. Gebrek aan personeel, stijgende zorgbehoefte als gevolg van bevolkingsgroei en vergrijzing alsmede ontwikkeling van nieuwe hoopgevende maar vaak dure behandelmethoden zetten de grenzen van collectieve zorg onder druk. Dit leidt, en zal steeds meer leiden, tot aanvullende private zorgoplossingen voor hen die dit kunnen financieren. De kern voor de financiering van zorg zal echter blijven bestaan uit de zorgverzekering. Een deel van deze verzekeringen gaat in de vorm van collectieve zorgverzekeringen en het andere deel uit individuele zorgverzekeringen. Jaarlijks maken circa 1,3 miljoen mensen gebruik van de mogelijkheid om van verzekeraar te wisselen. Ongeveer 10 verzekeringsconcerns bieden onder ongeveer 30 verschillende labels ongeveer 59 verschillende basisverzekeringen aan. Adfiz heeft in dit kader een Positionpaper uitgebracht waarin de beroepsorganisatie een schets geeft van de zorgmarkt en illustreert welke meerwaarde het intermediair aan consumenten kan bieden bij de keuze van hun zorgverzekering. Over de ontwikkelingen op het gebied van zorgverzekeringen heeft Bureau DFO in samenwerking met Marc van Westerlaak van Adfiz eerder een DFO Kennisflits uitgebracht. Mocht je deze willen bekijken dan kan dat hier.