033 258 04 60
Deze website gebruikt functionele cookies. Door gebruik te maken van deze website geef je aan akkoord te zijn met het gebruik van cookies.
DFO Signalen gebruikt cookies en verzamelt daarmee informatie over het gebruik van de website om deze te analyseren en om er voor te zorgen dat je voor jou relevante informatie te zien krijgt. Door hiernaast op akkoord te klikken, geef je aan akkoord te zijn met het gebruik van cookies en het verzamelen van informatie aan de hand daarvan door ons en door derden.
Veel serviceproviders zijn in het verleden hun activiteiten gestart door financieel advieskantoren toegang te geven tot een breder assortiment dan deze kantoren individueel konden verwerven. Inmiddels is te zien dat veel serviceproviders zich hebben doorontwikkeld of het voornemen hebben zich door te ontwikkelen naar een dienstverlening waar financieel advieskantoren in de breedte kunnen worden ondersteund. Denk daarbij aan bijvoorbeeld implementeren en onderhouden van ICT-structuur, marketing, management informatie, opleidingen etc. Bureau DFO is positief over deze ontwikkeling omdat dit kantoren in staat stelt om kleinschalig te blijven opereren terwijl gelijktijdig de kennis en de efficiency beschikbaar is die grote kantoren hebben. Dus behoud van "het beste uit twee werelden”. Momenteel loopt er bij Bureau DFO een onderzoek naar de ervaringen van serviceproviders. Het beantwoorden van de vragen zal maximaal 8 minuten duren. Superfijn als je aan dit onderzoek wilt deelnemen. Als dank ontvang je gedurende 4 maanden 4 teksten naar keuze op het gebied van hypotheken of schade die gebruikt kunnen worden in nieuwsbrieven of op de site.
Nicole Hollander, algemeen directeur TAF, spreekt in deze aflevering van “De mening van….” haar bezorgdheid uit over het feit dat grote groepen consumenten nooit contact hebben met een financieel adviseur. Zij bepleit dat de sector deze kwetsbare groepen van consumenten identificeert om direct of indirect voor deze consumenten toch extra zekerheid te organiseren. Als voorbeeld noemt zij dat werkgevers via het afsluiten van een collectieve overlijdensrisicoverzekering werknemers en hun familieleden een belangrijk stuk extra zekerheid kunnen bieden.
De ontwikkeling van de digitalisering is veruit de belangrijkste factor die de relatie tussen consument en financiële sector in de komende jaren gaat bepalen. Het is dan ook positief dat AFM en DNB hier veel aandacht aan geven. In dit verband hebben de toezichthouders een belangrijk discussiedocument gepubliceerd: Datamobiliteit en de financiële sector; hoe te reguleren? Het onderwerp is belangrijk omdat alle partijen in de financiële sector hiermee te maken hebben. Beide toezichthouders nodigen iedereen in de sector uit om hun reactie op dit document te geven. Jammer is dat het document uitsluitend in de Engelse taal is opgesteld. Op de vraag van Bureau DFO wat hiervoor de reden is, geeft de AFM de volgende verklaring: De Nederlandse taal is leidend in publicaties van de AFM. Over het algemeen vertalen wij Nederlandse teksten die van internationaal belang zijn in het Engels. Een enkele keer publiceert de AFM direct in het Engels omwille van effectiviteit. Alle publicaties die normconform gedrag van de financiële sector bevorderen, zijn in het Nederlands beschikbaar en zullen dat blijven.
Relaties tussen mensen kunnen eindigen. Maar niet elke relatiebeëindiging gaat met ruzie gepaard. Ex-partners kunnen ook na een scheiding nog verbondenheid met elkaar voelen. Indien vanuit deze gevoelde verbondenheid de wens bestaat dat na het overlijden de ex-partner toch een bepaald vermogen erft, dan geldt voor de erfbelasting deze ex-partner als “derde”. Hierdoor is het toptarief van toepassing. Dit kan voorkomen worden door afspraken op dit gebied, naast het testament, in het scheidingsconvenant vast te leggen. Hierdoor geldt ook voor ex-partners het zogenaamde lage “gehuwden tarief”. Deze en andere tips zijn te zien in een kort webinar van 45 minuten waarin Jasper Horsthuis van De Scheidingsdeskundige, op verzoek van Scildon, ingaat op het thema ‘Scheiding en overlijden’.
Het onderzoeks- en benchmarkinstituut voor financieel dienstverleners MoneyView heeft een special uitgebracht over rechtsbijstandverzekeringen. Enkele van de voor advieskantoren relevante ontwikkelingen die worden gesignaleerd zijn:
In DFO Signalen 33 van 15/19 augustus van dit jaar behandelden wij al het vonnis van het Gerechtshof Den Haag, waarin een accountantsorganisatie toch mede aansprakelijk werd gesteld voor de schade die een klant had opgelopen die de adviezen van de accountant in de wind had geslagen. Een van de lessen uit dit vonnis is dat wanneer je als kantoor te maken krijgt met eigenwijze klanten die jouw advies niet opvolgen, je er goed aan doet om “reproduceerbaar” (dus schriftelijk) de klant te wijzen op de mogelijke consequenties van zijn besluit. Bureau DFO adviseert dit dan niet te doen in te algemene termen. Het moet de klant echt duidelijk zijn wat de impact van het risico is. Advocaat Robert Sanders van De Clercq Advocaten Notariaat gaat in Vast-online op dit onderwerp in. In zijn bijdrage is ook de link naar het vonnis opgenomen.