033 258 04 60
Deze website gebruikt functionele cookies. Door gebruik te maken van deze website geef je aan akkoord te zijn met het gebruik van cookies.
DFO Signalen gebruikt cookies en verzamelt daarmee informatie over het gebruik van de website om deze te analyseren en om er voor te zorgen dat je voor jou relevante informatie te zien krijgt. Door hiernaast op akkoord te klikken, geef je aan akkoord te zijn met het gebruik van cookies en het verzamelen van informatie aan de hand daarvan door ons en door derden.
033 258 04 60
In DFO Signalen week 35 attendeerden wij de lezers op een publicatie van de Autoriteit Persoonsgegevens, waarin de verkoop van een klantenbestand door een curator centraal stond. In DFO Signalen werd de vraag opgeworpen of deze publicatie een leermoment bevat voor onze sector in het kader van overdracht van portefeuilles. Robin van Beem, manager en advocaat bij BrandMR heeft getracht deze vraag te beantwoorden. Zijn conclusie: Vanuit de Algemene Verordening Gegevensbescherming is voorafgaande informatie aan de klant dat zijn persoonsgegevens door verkoper aan de koper van een assurantieportefeuille wordt verstrekt waarschijnlijk niet nodig. Maar civielrechtelijk is deze toestemming op grond van artikel 6:159 BW wel vereist. De heer van Beem signaleert dat koper en verkoper deze toestemming in de praktijk vaak proberen te krijgen door een negatieve optie. Dus dat de klant geacht wordt te hebben ingestemd als hij niet protesteert tegen de overdracht. De volledige visie van Robin van Beem is te lezen in bijgaand artikel uit het online tijdschrift Verzekeringsrecht, Aansprakelijkheid, Schade en Toezicht (VAST).
Impact, Opleidingen & Training heeft voor financieel adviseurs de belangrijkste voornemens zoals die tijdens Prinsjesdag zijn aangekondigd in een overzicht gezet. Hoewel het hier nog gaat om voorstellen en niet om definitief geldende regelingen is het voor de adviseur toch noodzakelijk hiermee rekening te houden in zijn adviezen.
Hypotheek Visie groeit als franchiseorganisatie hard. De formule biedt ervaren ondernemers de mogelijkheid om onderdeel te worden van de organisatie, maar heeft ook een uniek concept voor jonge startende kantoren en aspirant-ondernemers om op een veilige en laagdrempelige wijze hun onderneming met Hypotheek Visie op te bouwen. Recent heeft Hypotheek Visie in samenwerking met Blinqx het concept proactief klantbeheer gelanceerd. Dit concept is gebaseerd op de ontwikkeling dat data, mits goed geanalyseerd, steeds meer voorspellende waarde krijgen. Binnen het concept proactief klantbeheer wordt vanuit de centrale database permanent de data van alle bij Hypotheek Visie aangesloten kantoren geanalyseerd. Vervolgens wordt een op elk kantoor individueel afgestemd programma ontwikkeld dat leidt tot een verbeterde dienstverlening aan klanten. Hypotheek Visie houdt op maandag 14 oktober en vrijdag 8 november kennismakingsbijeenkomsten voor ondernemers die meer willen weten over de samenwerkingsmogelijkheden met Hypotheek Visie. Ook Blinqx zal deze ochtend een toelichting geven op de werkwijze van “proactief klantbeheer”. Wil je je aanmelden voor deze bijeenkomsten, dan kan je dat hieronder aangeven.
Verzekeraars en serviceproviders kunnen hun elektronische berichten aan adviseurs voorzien van aparte codes. Deze codes kunnen adviseurs helpen hun bedrijfsvoering efficiënter te laten verlopen. Een voorbeeld van zo een code is een zogenaamd “dekkingslabel”. Zo een label zorgt er dan voor dat bepaalde informatie direct naar het juiste polisscherm in het administratiepakket wordt geleid. Dat scheelt veel tijd en beperkt fouten. In de overgrote meerderheid gaat dit goed. Maar soms er kan een fout in een bericht zitten. Nagenoeg iedere fout in een bericht leidt tot handmatig correctiewerk door de adviseur. Meld daarom fouten in het berichtenverkeer. Wanneer deze fouten zichtbaar worden gemaakt zal dat de betrokken verzekeraars en serviceproviders stimuleren prioriteit te geven aan herstel. Dat kan enerzijds via een online meldformulier dat Kennis- en standaardisatie-instituut SIVI samen met Adfiz heeft ingericht. Adviseurs die zijn aangesloten bij Aplaza kunnen de melding ook bij de leverancier van hun systeemhuispakket indienen. Hun leverancier sluit de melding dan kort met Aplaza. SIVI houdt een dashboard bij van alle meldingen en van de status daarvan. Dit dashboard wordt tweemaandelijks bijgewerkt; de actuele versie is de vinden via de SIVI-website.
Bureau DFO krijgt met enige regelmaat dossiers voorgelegd met vragen over de juridische structuur van kantoren. Regelmatig blijkt dan dat in het verleden de organisatie vanuit een bepaalde visie en situatie is gestart en in de jaren daarna zich voorspoedig heeft ontwikkeld. De juridische uitgangspunten die goed waren bij de start kunnen in de loop der jaren minder passend worden. Zolang er niets gebeurt is er niets aan de hand. Maar bij zaken als scheiding, overlijden, pensionering, in- en uittredende vennoten, participaties en verkoop kunnen die “oude” afspraken behoorlijk in de weg zitten om te komen tot goede besluiten. De binnen onze branche zeer bekende Robin van Beem heeft als gespecialiseerd advocaat talloze van dit soort dossiers behandeld. Als geen ander weet hij aan te geven op welke punten ondernemers “gedurende de rit” er verstandig aan doen om hun juridische afspraken te actualiseren. Op woensdag 16 oktober zal hij de belangrijkste aandachtspunten met de deelnemers doornemen.