033 258 04 60
Deze website gebruikt functionele cookies. Door gebruik te maken van deze website geef je aan akkoord te zijn met het gebruik van cookies.
DFO Signalen gebruikt cookies en verzamelt daarmee informatie over het gebruik van de website om deze te analyseren en om er voor te zorgen dat je voor jou relevante informatie te zien krijgt. Door hiernaast op akkoord te klikken, geef je aan akkoord te zijn met het gebruik van cookies en het verzamelen van informatie aan de hand daarvan door ons en door derden.
033 258 04 60
Financieel adviseurs kunnen klanten alleen goed bedienen wanneer de keten goed functioneert en goed blijft functioneren. Om dat te bereiken moeten aanbieders en intermediair elkaar niet als tegenstanders zien, maar voortdurend in dialoog blijven hoe de een de ander kan aanvullen. Dat is de kern waarom Bureau DFO jaarlijks het Performance onderzoek uitvoert. Inmiddels zijn de resultaten bekend voor 2024. In de komende periode besteden wij in DFO Signalen hier extra aandacht aan middels de maand van de Performance. Natuurlijk zijn er aanbieders die het in de ogen van de meer dan 2.600 waarderingen goed doen en in de top drie staan.
Onze hartelijke felicitaties gaan naar de medewerkers en management van deze aanbieders, de winnaars van 2024.
Het belangrijkste is om nu verder met elkaar in gesprek te gaan. Want op bijvoorbeeld de gebieden van structurering van klantcontacten, data-analyse, digitale veiligheid, carrière begeleiding, kwaliteitsbewaking etc. kunnen wij samen de keten sterker maken!
Wij hebben hierover ook een persbericht uitgebracht.
Bureau DFO organiseert regelmatig bijeenkomsten waarop aan financieel adviseurs, over specifieke onderwerpen die voor de adviespraktijk belangrijk zijn, vakkennis wordt aangeboden en vervolgens kennis kan worden gemaakt met (nieuwe) marktpartijen. Op vrijdag 15 november staat het onderwerp Vermogensopbouw centraal, waarbij vaktechnisch extra wordt ingegaan op Beleggen in relatie tot Lijfrente (en de aandachtspunten tot 31 december 2024) en de eisen die de Wft stelt. Ook zal worden ingegaan op de ondersteuning die software aan financieel advieskantoren kan bieden. Deze bijenkomst vindt plaats in samenwerking met Doelbeleggen, OAKK en FinRust. Deelname aan deze sessies is helemaal gratis, inclusief een lunch. (Maar bij een annulering of no show na aanmelding ontvang je een factuur van € 35,-, dit bedrag wordt geschonken aan het Nationaal Hypotheekbos).
Lloyds Bank houdt een kort onderzoek onder financieel adviseurs naar de mate waarin adviseurs geïnteresseerd zijn in congressen en evenementen. Daarnaast wordt de belangstelling geïnventariseerd naar een webinar waarin eens per kwartaal de belangrijkste uitspraken van het Kifid worden besproken. Lloyds Bank vindt het fijn wanneer je deze korte enquête van slechts 9 vragen wilt invullen.
De AFM heeft afgelopen week in een publicatie inzicht gegeven in het aantal en de aard van de klachten die consumenten in 2023 bij schadeverzekeraars hebben ingediend. Over 2023 blijkt dat bij 149 aanbieders van verzekeringen in totaal 133.000 klachten zijn gerapporteerd. Hoewel het aantal van 133.000 aanzienlijk is, moet dit wel worden bezien in het licht van de miljoenen contacten die jaarlijks tussen verzekeraars en consumenten plaatsvinden. Het aantal klachten over 2023 is 2,2% lager dan in 2022. De meeste klachten over verzekeraars in 2023 betrof de branche zorgverzekeringen: 62.700 (47%). Over schadeverzekeringen werden in 2023 53.900 klachten ingediend. In volgorde van branches: (in de specificatie van deze klachten “mist” Bureau DFO 100 klachten).
Zoals te verwachten is, had het grootste deel van de klachten bij schade betrekking op de uitkering bij schade (26.210) en klachten over de dienstverlening tijdens de beheerfase (19.610). De publicatie van de AFM kan je via de onderstaande button downloaden.
De felle discussies in “politiek Den Haag” tonen steeds nadrukkelijker aan dat de grenzen in beeld komen van de collectieve financiering van zorgkosten. Te voorspellen is dat er in de komende jaren meer consumenten komen die kosten, die niet meer collectief gefinancierd worden, via aanvullende verzekeringen of uit eigen vermogen gaan financieren. Ook is te voorspellen dat financieel advieskantoren vaker vragen zullen krijgen welke kosten wel en niet onder de basis- of aanvullende verzekeringen vallen. Marc van Westerlaak, adviseur Beleid bij Adfiz, heeft een waardevol overzicht gemaakt van de zorgverzekeringswet. Hierin vind je de antwoorden op vrijwel alle vragen die je als kantoor van klanten kunt krijgen op het gebied van zorgverzekeringen. Het overzicht kan je hieronder zonder kosten downloaden.