033 258 04 60
Deze website gebruikt functionele cookies. Door gebruik te maken van deze website geef je aan akkoord te zijn met het gebruik van cookies.
DFO Signalen gebruikt cookies en verzamelt daarmee informatie over het gebruik van de website om deze te analyseren en om er voor te zorgen dat je voor jou relevante informatie te zien krijgt. Door hiernaast op akkoord te klikken, geef je aan akkoord te zijn met het gebruik van cookies en het verzamelen van informatie aan de hand daarvan door ons en door derden.
Hoewel in de polisvoorwaarden tussen de verschillende verzekeringsmaatschappijen aanzienlijke verschillen bestaan, is te zien dat veel advieskantoren toch het leeuwendeel van hun nieuwe productie particuliere schade onderbrengen bij een beperkt aantal voor hun primaire verzekeraars. De spreiding van productie is bijvoorbeeld in vergelijking met hypothecair krediet bij particulier krediet vele malen lager. Goede processen en goede bereikbaarheid op het moment dat de adviseur contact zoekt blijken belangrijke verklaringen te zijn op grond waarvan een aanbieder binnen een financieel advieskantoor de status van “primaire verzekeraar” krijgt. Te zien is dat indien deze status eenmaal is bereikt deze positie vaak over een langere periode behouden blijft. Op basis van meer dan 2.600 waarnemingen hebben Bureau DFO en Attentikmarketing de ervaringen van het intermediair met verzekeraars en hypotheekaanbieders in beeld gebracht. In 2024 kregen Nh1816 Verzekeringen, AnsvarIdéa en Klaverblad de hoogste waarderingen van het intermediair op het gebied van particuliere schadeverzekeringen. Elke week delen wij een gratis vakpaper over een deelgebied, we starten met Particulier Schade. De gratis vakpaper kan je hieronder lezen.
Op 2 oktober jl. heeft Mieke Verhoef, communicatiespecialist bij Nh1816 Verzekeringen, een webinar verzorgd over het onderwerp Positionering & LinkedIn voor de (startende) financieel adviseur. In deze presentatie geeft Mieke praktische tips hoe je als financieel advieskantoor (of je nu starter bent of al een wat langer gevestigd kantoor) gebruik kan maken van LinkedIn om jouw kantoor extra te profileren. Hiertoe behandelt Mieke een 10-stappenplan. Gedurende het webinar geeft Mieke tal van tips. Een tip die ons aansprak was de volgende: Mensen doen zaken met mensen(niet met logo’s). Laat jezelf daarom zien. Het webinar kan je zonder kosten terugkijken via onderstaande button.
Twee in bedrijfsschadeverzekeringen gespecialiseerde docenten, Anita Hol-Bubeck en Joost Schipaanboord hebben de handen in elkaar geslagen en voor Bureau DFO een nieuwe workshop ontwikkeld. In deze workshop wordt diep ingegaan op het analyseren van de schaderisico’s waar een adviseur aandacht aan moet geven bij een werkbezoek aan een MKB-ondernemer. Te vaak is te zien dat adviseurs bij dergelijke werkzaamheden een inventarisatieformulier van een verzekeraar waarmee men samenwerkt leidend laat zijn. Het nadeel van zo een standaard inventarisatieformulier is dat de focus vooral gericht is op verzekerbare risico’s. De adviseur heeft echter ook een belangrijke taak om de MKB-ondernemer te attenderen op risico’s die de ondernemer wel loopt maar niet (volledig) verzekerbaar zijn. Daarnaast moet de adviseur ook weten wat de verzekeringstechnische consequenties zijn van bepaalde gesignaleerde risico’s. Kortom: zoals Bureau DFO keer op keer stelt: adviseren in schadeverzekeringen is een echt vak! Ben je actief op zakelijke schadeverzekeringen en wil je een aanscherping van je kennis en vaardigheid door twee docenten die op hun gebied tot de top behoren? Klik dan op onderstaande button waarmee jij je voor deze workshop (in Hoevelaken of in Heerenveen) kan aanmelden.
De financiële sector heeft te maken met veel en vooral zeer gedetailleerde regels. Voor veel van die regels bestaat een goede motivatie. Maar soms schieten die regels hun doel voorbij. Althans dat vindt Bureau DFO wanneer bijvoorbeeld de uitspraak van CG-Kifid van 6 september wordt gelezen. De casus is als volgt. Een man van 82 verliest door overlijden zijn partner. Hij besluit hierop de woning waarin beiden tot het overlijden van de partner woonden te verkopen en een huurwoning te betrekken. De overwaarde op de woning bedraagt ruim drie ton. De koper had daarnaast ook de waarborgsom van 10% al gestort. De overdracht van de woning was gepland voor 15 mei 2024. Voor de financiering van de verhuizing naar de huurwoning wilde de man in januari 2024 van de bank een bedrag van € 25.000,-- lenen. Deze lening werd door de bank afgewezen met als argument dat de gevraagde verhoging niet verantwoord werd geacht op basis van het AOW-inkomen van de consument. De CG-Kifid constateert dat de bank de inkomenscriteria strikt maar correct heeft gehanteerd en wijst de klacht af. Iedereen in deze casus zal “de regels” goed hebben toegepast. Maar toch is het resultaat niet wat wij als samenleving met deze regels beogen.
Per jaar worden naar schatting 200 verzekeringsporfeuilles in eigendom overgedragen. De grote transacties halen vaak de vakpers. De kleinere transacties blijven vaak buiten beeld. Toch vormen deze voor veel assurantiekantoren een interessante mogelijkheid om tot versnelde maar beheerste schaalvergroting te komen. Op 4 december vindt een webinar plaats. Wij nemen het webinar ook op, als je niet live kan meekijken, is terugkijken ook een optie. Een van de sprekers is een expert van Voordegroei, Een gerenommeerde MKB financier. Een van de doelgroepen waarop men zich richt is juist de financiering van aankoop van verzekeringsportefeuilles. Willem Haasnoot, dit jaar 25 jaar beëdigd makelaar in assurantieportefeuilles, gaat in op de actuele prijsvorming en het verkoopproces, inclusief het DD-traject. Ook Jurjen Oosterbaan Martinius gaat in op enkele relevante aandachtspunten vanuit de Wft, het burgerlijk recht en ook AVG. Kortom, een compleet verhaal voor iedereen die zich oriënteert op koop of verkoop van een assurantieportefeuille.