Deze website maakt gebruik van cookies

Deze website gebruikt functionele cookies. Door gebruik te maken van deze website geef je aan akkoord te zijn met het gebruik van cookies.

Sluiten
DFO Signalen maakt gebruik van cookies

DFO Signalen gebruikt cookies en verzamelt daarmee informatie over het gebruik van de website om deze te analyseren en om er voor te zorgen dat je voor jou relevante informatie te zien krijgt. Door hiernaast op akkoord te klikken, geef je aan akkoord te zijn met het gebruik van cookies en het verzamelen van informatie aan de hand daarvan door ons en door derden.

Akkoord
Niet akkoord

033 258 04 60

DFO Signalen  #165
Week 43
21 - 27 oktober 2024

Alsjeblieft! Jouw wekelijkse update met signalen uit de markt, speciaal voor onafhankelijk financieel adviseurs.

"Wanneer het niet moet, doen wij het dan niet?”

De Wft en de door de AFM hierop gebaseerde leidraden schrijven niet voor dat de financieel adviseur bij het adviseren van een impactvol product aandacht moet besteden aan de gevolgen van het beëindigen van de relatie tussen twee partners. Maar hebben wij nu echt de wetgever en de toezichthouder nodig om te doen wat nodig is om goed voor onze klanten te zorgen? Het beëindigen van een relatie komt vaker voor dan de bekende calamiteiten zoals werkloosheid, arbeidsongeschiktheid en overlijden. Drs. J.O. (Jasper) Horsthuis MFP RES®, oprichter van het kenniscentrum De Scheidingsdeskundige, heeft voor de financieel adviseur een leerzame 'Leidraad Hypotheekadvisering & Relatiebeëindiging' geschreven. Deze leidraad van 19 pagina’s neemt je als adviseur bij de hand en leidt je langs alle aandachtspunten waar jij in het belang van jouw klant aandacht aan kunt (en moet) schenken om de zekerheid te bieden die de klant van jou mag verwachten. Met dank aan Jasper Horsthuis kun je de leidraad hieronder zonder kosten ophalen.

Maand van de Performance: de markt van Bancaire- en verzekeringslijfrente groeit

In het kader van de het DFO Performance onderzoek 2024 is het intermediair ook gevraagd hun ervaringen met aanbieders van bancaire- en verzekeringslijfrente te delen. Dit heeft geleid tot een overzicht van ervaringen met 15 verschillende aanbieders. De markt van lijfrente groeit sterk. De verwachting van DFO is dat deze markt in de komende jaren fors verder zal groeien. Ruim een miljoen zelfstandigen en ongeveer 700.000 werknemer hebben geen of beperkt toegang tot collectieve pensioenvoorzieningen. De lopende transformatie van de WTP zal om diverse redenen naar verwachting ook leiden tot meer belangstelling voor bancaire- en verzekeringslijfrente. Op deze markt zijn verschillende aanbieders actief die zich richten op samenwerking met het intermediair. Waar de ene aanbieder bepaalde vergoedingsmodellen faciliteert, doen andere aanbieders dit nadrukkelijk niet. Te zien is dat beide soorten aanbieders op goede wijze kunnen samenwerken met het intermediair. Enkele resultaten uit het onderzoek en extra achtergrondinformatie over de drie hoogst gewaardeerde aanbieders, OAKK, NNEK en Fondsenplatform, zijn in een aparte notitie samengevat.

En toch is er roep naar meer adviseurs

Op 1 oktober 2024 waren er maar liefst 81.741 adviseurs met een of meer beroepskwalificaties die adviesbevoegd zijn tot en met 31 maart 2025 (dat is bijna anderhalf keer een volle Johan Cruijff ArenA). Toch moet er voor 31 maart nog door een fors aantal adviseurs gestudeerd worden om hun adviesbevoegdheid te verlengen:

241021 Wd=ft

Adviseurs die hun adviesbevoegdheid laten verlopen kunnen een Bijzonder Examen doen. Er zijn jaarlijks slechts drie periodes van een week waarin dit Bijzondere Examen kan worden afgelegd. Meer informatie over dit Bijzondere Examen is hieronder te lezen.

Lloyds Bank: Hoogste NPS Score Hypotheken

In het DFO Performanceonderzoek 2024 is de beoordeling van het intermediair gevraagd over de producten en dienstverlening van aanbieders. In totaal zijn uit de verschillende branches, zoals schade, lijfrente en hypotheken meer dan 2.600 beoordelingen van aanbieders gegeven. Onderdeel van de beoordeling vormt de Net Promoter Score (NPS). De NPS is een manier om de klanttevredenheid te meten. Hierbij wordt gemeten hoe waarschijnlijk het is dat ze een bedrijf aan iemand anders zouden aanbevelen. Alle antwoorden worden via een formule omgezet in één totaalscore. Wereldwijd wordt deze NPS als een belangrijke benchmark gezien. In het DFO Performanceonderzoek 2024 behaalde Lloyds Bank met 78 de hoogste NPS van alle hypotheekaanbieders.

Te lang laten liggen aanvraag verzekering door adviseur kan forse schade betekenen

Op 2 oktober jl. heeft de Rechtbank Den Haag vonnis gewezen in een zaak waarbij een financieel adviseur van een onderneming een aanvraag om voor de werknemers een Anw-hiaatverzekering af te sluiten te lang had laten liggen. Tussen het moment waarop de aanvraag ingediend had kunnen worden omdat op dat moment alle gegevens bekend waren en het moment waarop de aanvraag ingediend werd ontstond een nieuw juridisch feit. Het moment waarop alle gegevens bekend waren was volgens de rechtbank 25 april 2022. In september 2022 werd de adviseur door de werkgever geïnformeerd dat een werknemer ongeneselijk ziek bleek te zijn. Op dat moment was de verzekering nog steeds niet afgesloten. De rechtbank oordeelt dat de adviseur hiermee zijn zorgplicht heeft geschonden. Een samenvatting van deze uitspraak van de hand van Henny van den Hurk, Advocaat/partner bij Gommer & Partners Pensioen Advocaten B.V. te Tilburg is verschenen in het online tijdschrift Verzekeringsrecht, Aansprakelijkheid, Schade en Toezicht (VAST).

Tip ons

Ook een signaal voor het onafhankelijk intermediair delen?
Laat het ons weten via signalen@dfobv.nl of bel naar 033-258 04 60 

DFO Signalen

Jouw wekelijkse update met signalen uit de markt, 
speciaal voor onafhankelijk financieel adviseurs.