Deze website maakt gebruik van cookies

Deze website gebruikt functionele cookies. Door gebruik te maken van deze website geef je aan akkoord te zijn met het gebruik van cookies.

Sluiten
DFO Signalen maakt gebruik van cookies

DFO Signalen gebruikt cookies en verzamelt daarmee informatie over het gebruik van de website om deze te analyseren en om er voor te zorgen dat je voor jou relevante informatie te zien krijgt. Door hiernaast op akkoord te klikken, geef je aan akkoord te zijn met het gebruik van cookies en het verzamelen van informatie aan de hand daarvan door ons en door derden.

Akkoord
Niet akkoord

033 258 04 60

DFO Signalen  #166
Week 44
28 oktober - 3 november 2024

Alsjeblieft! Jouw wekelijkse update met signalen uit de markt, speciaal voor onafhankelijk financieel adviseurs.

Ook 625 financieel dienstverleners krijgen direct te maken met Wet DBA en handhaving door Belastingdienst

Uit de meest recente door de AFM gepubliceerde cijfers uit de Markt Monitor Adviseurs en Bemiddelaars (MMBA) blijkt dat er in 2024 625 financieel dienstverleners met een of meerdere freelancers samenwerken. Waar de Wft op de opdrachtgever een zware (toezichthoudende) verantwoordelijkheid legt bij het werken met freelancers, gaat de wet DBA (Wet Deregulering Beoordeling Arbeidsrelaties) en de wet VBAR (wet Verduidelijking Beoordeling Arbeidsrelaties en Rechtsvermoeden) juist uit van een grote mate van zelfstandigheid van de opdrachtnemer. Tijdens een workshop op dinsdag 3 december behandelt Janthony Wielink deze problematiek. Daarnaast gaat hij uitgebreid in op de BAZ (Basisverzekering Arbeidsongeschiktheid Zelfstandige). Kortom, een workshop die je als ondernemer, opdrachtgever en adviseur van jouw zakelijke relaties niet mag missen!

De ambities binnen het intermediair op zakelijke schade liggen hoog: maand van de Performance

Gevraagd naar de prioriteiten van het financieel advieskantoor scoort “meer aandacht voor de zakelijke schademarkt” hoog. Dat kantoren hier ook echt invulling aan geven ziet Bureau DFO niet alleen in de periodieke onderzoeken maar ook in de belangstelling voor, vaak meerdaagse, opleidingen zakelijke schade.

De branche zakelijke schade wijkt op veel onderdelen af van de markt van particuliere schade. Bij aanbieders is bijvoorbeeld te zien dat de verschillen in het acceptatiebeleid per branche veel sterker verschillen dan bij particulier. Aan de kant van het vergoedingsmodel van het intermediair is te zien dat honorering via directe beloning bij zakelijke schade veel vaker voorkomt dan particuliere schade. Mede dankzij serviceproviders krijgen steeds meer provinciale kantoren ook indirect toegang tot de co-assurantiebeurs. Door deze en vele andere verschillen is de markt van zakelijke schade een boeiende markt. Met bovenal dat vanuit verzekeringstechnisch oogpunt het een branche is, waar je als adviseur levenslang kan blijven leren omdat elke onderneming zijn eigen risico’s kent.

Via het DFO Performance onderzoek 2024 heeft het intermediair van een aantal aanbieders aangegeven welke onderdelen van hun dienstverlening als zeer positief worden gewaardeerd. Maar ook welke aspecten wellicht extra aandacht behoeven. Naar aanleiding van dit onderdeel van het onderzoek is een vakpaper Zakelijke Schade verschenen die je via onderstaande button gratis kunt downloaden.

Klantbelang en overnames

Afgelopen week heeft de AFM een publicatie onder de titel “Sector in beeld Financieel Dienstverleners 2024” uitgebracht. Net als in voorgaande jaren geeft de AFM via deze publicatie waardevolle inzichten over de ontwikkelingen bij financieel dienstverleners. In deze publicatie vraagt de AFM onder meer nadrukkelijk aandacht voor het onderwerp “klantbelang” in relatie tot overnames van (portefeuilles van) financieel dienstverleners. Aanleiding voor deze aandacht is de mogelijkheid dat als gevolg van groei van ondernemingen door overnames het handelen in het belang van de klant in het gedrang kan komen. De AFM merkt hierover het volgende op: …als de klanten van het over te nemen kantoor een voorkeur hebben voor persoonlijk contact en de huidige strategie van de overnemende partij is digitaal communiceren, dan kan hier het klantbelang geschaad worden op het moment dat klanten geen persoonlijk contact kunnen krijgen met hun adviseur. Dit geldt des te meer als klanten hier ook niet over worden geïnformeerd.

Goed samenwerken met intermediair loont!

Het is niet zo heel lang geleden dat binnen de directiekamers van veel verzekeraars dezelfde visie ontstond: Snij de laag tussen klant en aanbieder er uit, dan heb je minder kosten en minder kritische klanten. Eerlijk is eerlijk. De voortschrijdende techniek maakt rechtstreeks contact tussen aanbieder en adviseur makkelijker. Een aantal aanbieders, zoals Nh1816 Verzekeringen, De Goudse Verzekeringen, AnsvarIdéa en Scildon zagen deze visie niet en bleven doorgaan om de volledige distributie van hun diensten via het intermediair te laten verlopen. Andere aanbieders die even “de weg kwijt waren” hebben hun ondernemingen weer ingericht op versterking met samenwerking met het intermediair. Interessant om te zien is dat aanbieders die, ondanks de commerciële verleidingen van directe distributie,2 het intermediaire distributiekanaal als exclusief kanaal zijn blijven gebruiken hard groeien en vaak mooie rendementen maken. Een voorbeeld was afgelopen week, Nh1816 Verzekeringen die in slechts 15 maanden met € 100 miljoen premie wist te groeien in particuliere schadeverzekeringen en daarmee de grens van € 600 miljoen passeerde. Deze groei is op zich al indrukwekkend. Maar in het licht van de sterke concurrentie door consolidatie en volmacht in dit marktsegment is dit nog opvallender. Sinds de oprichting van Bureau DFO in 1992 zit de overtuiging in ons DNA: Samenwerking met het betere intermediair loont!

Webinar bedrijfsschadeverzekering: Hoelang duurt het voordat je weer kan opstarten?

Die vraag zal de adviseur zakelijke schade regelmatig aan zijn relaties stellen: Stel dat gisteren jouw pand volledig was afgebrand. Hoelang duurt het dan voordat je weer verder kan? Ondernemers zijn rasoptimisten. Men onderschat hoe traag overheden kunnen zijn met het verlenen van vergunningen, de leveringsproblemen bij leveranciers en de beschikbaarheid van vakmensen. De door de wol geverfde zakelijke schadeadviseur Joost Schipaanboord neemt je in dit vakwebinar mee in onderwerpen als:

  • Hoe inventariseer je de risico’s?
  • Welke vragen zijn belangrijk?
  • Wat zijn belangrijke verschillen in polisvoorwaarden?
  • Welke voorwaarden in de polis vragen extra aandacht van de klant?

Dit webinar is gericht op adviseurs die zakelijke schade adviseren binnen het MKB. Meer weten? Klik op de button. Het webinar wordt ook opgenomen, dus terugkijken is ook een optie.

Tip ons

Ook een signaal voor het onafhankelijk intermediair delen?
Laat het ons weten via signalen@dfobv.nl of bel naar 033-258 04 60 

DFO Signalen

Jouw wekelijkse update met signalen uit de markt, 
speciaal voor onafhankelijk financieel adviseurs.