Deze website maakt gebruik van cookies

Deze website gebruikt functionele cookies. Door gebruik te maken van deze website geef je aan akkoord te zijn met het gebruik van cookies.

Sluiten
DFO Signalen maakt gebruik van cookies

DFO Signalen gebruikt cookies en verzamelt daarmee informatie over het gebruik van de website om deze te analyseren en om er voor te zorgen dat je voor jou relevante informatie te zien krijgt. Door hiernaast op akkoord te klikken, geef je aan akkoord te zijn met het gebruik van cookies en het verzamelen van informatie aan de hand daarvan door ons en door derden.

Akkoord
Niet akkoord

033 258 04 60

DFO Signalen  #119
Week 46
13 - 19 november 2023

Alsjeblieft! Jouw wekelijkse update met signalen uit de markt, speciaal voor onafhankelijk financieel adviseurs.

De AOW-leeftijd blijft in 2029 ongewijzigd

In de Algemene Ouderdomswet (AOW) is een stapsgewijze verhoging van de AOW-leeftijd geregeld. Jaarlijks wordt aan de hand van de gemiddelde resterende levensverwachting op 65-jarige leeftijd de verdere verhoging van de AOW-leeftijd bepaald. De AOW-leeftijd wordt telkens vijf jaar van tevoren aangekondigd. Het CBS heeft aangegeven dat nog veel onzeker is over de verder impact van COVID-19 op de sterfte. De prognose van de geslachtsneutrale levensverwachting op 65-jarige leeftijd in 2029 komt hierdoor uit op 20,89 jaar. Besloten is daarom de AOW-leeftijd voor 2029 niet te verhogen. Deze blijft evenals in 2028 vastgesteld op respectievelijk 67 jaar en drie maanden. De brief van minister Schouten van 10 november kan via onderstaande button worden gelezen.

Startende financieel advieskantoren welkom bij startersbijeenkomst gratis bijeenkomst

Op dinsdagmiddag 21 november organiseren Bureau DFO, De Goudse Verzekeringen, Nh1816 Verzekeringen en Scildon voor de tweede keer een inspirerende middag voor startende financieel advieskantoren. Wanneer ben je “starter”? Wanneer je met jouw bedrijf na 1 januari 2022 bent gestart. De vier initiatiefnemers willen bij deze bijeenkomsten het intermediaire distributiekanaal verder versterken. Tijdens deze middag worden vier hele praktische workshops aangeboden. Met onderwerpen als toekomstige vergoedingsmodellen, gevolgen actieve transparantie van provisie, opbouw marketingpropositie en ontwikkelen van ondernemersnetwerken. Wees gerust: geen reclame maar een middag vol met praktische informatie. Ben je starter en wil je deze middag bijwonen, dan kan dat. Bekijk onze website of mail naar avanekeren@dfobv.nl jouw interesse en dan krijg je alle gegevens. Deelname is overigens gratis! Voor een starter toch mooi meegenomen.

Wachten op publicatie besluit actieve transparantie provisie schadeverzekeringen

De beroepsorganisatie van het professioneel intermediair heeft haar leden geïnformeerd dat het besluit van het Ministerie van Financiën om financieel adviseurs te verplichten om de klant actief te informeren over de provisie die zij over schadeverzekeringen ontvangen “er nu echt snel er aan komt”. Adfiz indiceert dat het een kwestie van “dagen” is. Over dit onderwerp is jaren gesproken. Ook zijn er formele en informele consultaties gehouden. Hoe de regeling er definitief gaat uitzien? Wij weten het niet. Het is wachten op de publicatie. Maar we hebben wel een aantal verwachtingen. Dat zijn de volgende:

  • De klant moet voordat hij gebonden is weten wat het provisiebelang is van de adviseur;
  • De adviseur moet dit op eigen initiatief melden;
  • De verplichting geldt voor particuliere schadeverzekeringen;
  • De norm van de transparantie is een “fijnmazig gemiddelde”. Dat wil zeggen, de provisie die het kantoor gebruikelijk krijgt voor verzekeringen die grote verwantschap hebben met de verzekering die de klant overweegt af te sluiten;
  • De transparantie geldt alleen bij het afsluiten van de verzekering;
  • De verplichting gaat in 6 maanden nadat de verplichting in de wet staat.

Of deze verwachtingen gaan uitkomen en hoe klanten en adviseurs hierop gaan reageren? Als we afgaan op Adfiz die intensief betrokken is bij de gesprekken gaan wij het snel ervaren.

Transparantie van provisie bij schadeverzekering? Hoog tijd om te kijken naar communicatie

Wanneer de provisie over schadeverzekeringen transparant wordt, is het belangrijk dat consumenten inzicht hebben in wat het intermediair aan prestaties levert voor deze vergoeding. Vanuit deze gedachte maakt Bureau DFO producten die het intermediair moeten helpen om deze communicatie naar hun klanten te versterken. In samenwerking met adviseurs uit de praktijk heeft Bureau DFO een brievenboek samengesteld. Voor 10 verschillende momenten in het leven van een autoverzekering waarover het kantoor tijdens de looptijd van de verzekering met de klant communiceert is een modelbrief ontworpen. Naast de vaktechnische informatie wordt in de brieven extra aandacht gegeven aan op welke zaken het kantoor allemaal moet letten om te zorgen dat de klant goed verzekerd is én blijft. De klant wordt zich via deze brieven beter bewust van de meerwaarde van het intermediair. Het brievenboek is op de website van Bureau DFO te bestellen.

Ontwikkelingen vragen om intensievere samenwerking tussen adviseurs en serviceproviders

Vorige weeek is het DFO Serviceproviders Onderzoek 2023 verschenen. Op basis van 2.045 waarnemingen worden een groot aantal serviceproviders door het intermediair beoordeeld op de kwaliteit van hun dienstverlening. In de komende periode zal Bureau DFO, tijdens de week van de Serviceprovider, een samenvatting voor het intermediair uitbrengen met een aantal generieke resultaten uit het onderzoek. Ben je benieuwd naar de winnaars en ontwikkelingen? Via onderstaande link kan je het persbericht lezen dat Bureau DFO hierover heeft uitgebracht.

Tip ons

Ook een signaal voor het onafhankelijk intermediair delen?
Laat het ons weten via signalen@dfobv.nl of bel naar 033-258 04 60 

DFO Signalen

Jouw wekelijkse update met signalen uit de markt, 
speciaal voor onafhankelijk financieel adviseurs.