Deze website maakt gebruik van cookies

Deze website gebruikt functionele cookies. Door gebruik te maken van deze website geef je aan akkoord te zijn met het gebruik van cookies.

Sluiten
DFO Signalen maakt gebruik van cookies

DFO Signalen gebruikt cookies en verzamelt daarmee informatie over het gebruik van de website om deze te analyseren en om er voor te zorgen dat je voor jou relevante informatie te zien krijgt. Door hiernaast op akkoord te klikken, geef je aan akkoord te zijn met het gebruik van cookies en het verzamelen van informatie aan de hand daarvan door ons en door derden.

Akkoord
Niet akkoord

033 258 04 60

DFO Signalen  #213
Week 44
27 oktober - 2 november 2025

Alsjeblieft! Jouw wekelijkse update met signalen uit de markt, speciaal voor onafhankelijk financieel adviseurs.

Wat zijn de prioriteiten van het intermediair in 2026?

Wij vragen 1 minuut van je tijd. Wil je in bijgaand kort onderzoekje, van slechts twee vragen, aangeven welke adviesterreinen en welke interne bedrijfsprocessen voor jou in 2026 prioriteit hebben? Elk jaar dat wij deze vraag stellen geeft de uitkomst belangrijke inzichten die wij als Bureau DFO gebruiken bij het verder ontwikkelen van diensten voor jullie. Overigens merken wij dat ook bijvoorbeeld aanbieders en serviceproviders deze uitkomst elk jaar goed bekijken. Fijn als je meedoet. Uiteraard delen we de uitkomst met jou.

Rentestijgingen leiden tot grotere kans op schadeclaims

Stijgende hypotheekrentes verhogen de kans op schadeclaims van consumenten tegen adviseurs. Consumenten die tijdens het adviestraject met hogere rentes worden geconfronteerd, zoeken vaak naar fouten van de adviseur. Zelfs een klein renteverschil kan over een lange looptijd tot aanzienlijke claims leiden. In het civiel recht moet de eisende partij bewijzen dat de adviseur tekortschoot. Echter, rechtspraak en de Commissie van Geschillen Kifid verlichten deze bewijslast voor consumenten door een verzwaarde motiveringsplicht op te leggen aan adviseurs. Deze moeten met feitelijke gegevens, zoals documenten uit het adviesdossier, aantonen welke afspraken zijn gemaakt. Problematisch is dat adviseurs regelmatig geen adviesrapport of deugdelijk dossier kunnen overleggen. Als een adviseur de stelling van de consument niet kan ontkrachten, bijvoorbeeld over wat tijdens het adviestraject is besproken, dan is de kans groot dat de consument in het gelijk wordt gesteld. Goede dossiervorming is altijd belangrijk. Maar om schadeclaims te voorkomen is dit extra belangrijk in een periode van stijgende rentes.

Ontwikkelingen bij Lloyds Bank

In een uitzending van circa 30 minuten gaat Bart Koster, manager intermediaire distributie van Lloyds Bank, in op een aantal belangrijke ontwikkelingen. Zo kondigt hij een belangrijke aanpassing aan op het gebied van acceptatie. Maar ook gaat hij in op de consequenties van de snelle groei die het concern in Nederland en Duitsland meemaakt. Daarnaast gaat hij in op de vraag of het gebruik van AI effect zal hebben op de prijs van goed hypotheekadvies. De visie van Bart Koster over deze en verschillende andere voor de hypotheekbranche belangrijke thema’s kan je via de volgende link bekijken.

Kennis is niet vrijblijvend

Monetaire autoriteiten verlangen dat banken bij hypothecair krediet een veel gedetailleerder beeld hebben van hun schuldenaren en het onderpand. Momenteel baseren banken zich voornamelijk op informatie die bij de leningsaanvraag wordt verstrekt. Deze informatie moet periodiek worden geactualiseerd, zowel wat betreft de financiële situatie van de debiteur als de staat van het pand, inclusief relevante klimaatrisico’s zoals overstromings- of andere milieugevaren.

Met toestemming van de klant kunnen banken deze geactualiseerde gegevens delen met de adviseur van de klant. Dit kan leiden tot een aanzienlijke toename van informatie die adviseurs ontvangen over hun cliënten. Civielrechtelijk is het bezit van dergelijke informatie niet vrijblijvend. Klanten mogen van een redelijk handelend en bekwaam adviseur verwachten dat deze actie onderneemt wanneer informatie daartoe aanleiding geeft om hun belangen te behartigen.

De opkomst van nieuwe informatiestromen en technologieën brengt juridische en financiële consequenties met zich mee. De sector doet er verstandig aan deze tijdig te onderzoeken om risico’s en verantwoordelijkheden helder te krijgen. Daarbij zou ook aandacht gegeven moeten worden aan de positie van adviseurs die ervoor kiezen bewust aangeboden informatie niet te accepteren.

Calculatieschema meer dan 600x ingevuld

Vorige week boden wij in Bureau DFO Signalen een rekentool aan waarmee je onbeperkt analyses kan maken wat bepaalde diensten voor prijs zouden moeten hebben wil je een beoogd rendement behalen. Wij horen inmiddels dat de tool niet alleen wordt gebruikt om de prijs van verschillende type abonnementen uit te rekenen, maar ook om te berekenen wat de extra kosten zijn waarmee het kantoor te maken krijgt indien het een verzekeringsportefeuille koopt. Kortom: de tool lijkt voor veel meer doeleinden te kunnen worden gebruikt dat wij eerder voor ogen hadden. De tool staat op de openingspagina van onze website www.dfobv.nl en is onbeperkt zonder kosten te gebruiken.

Tip ons

Ook een signaal voor het onafhankelijk intermediair delen?
Laat het ons weten via signalen@dfobv.nl of bel naar 033-258 04 60 

DFO Signalen

Jouw wekelijkse update met signalen uit de markt, 
speciaal voor onafhankelijk financieel adviseurs.